Reggaefestival bra för Uppsala

I diskussionerna efter Uppsala Reggaefestival har röster hörts som försöker skyla över det faktum att cannabis missbruk är oerhört negativt. Bland annat ger Torbjörn Norrbom i en insändare (UNT 16/8) sken av att cannabiskulturen består av ”cannabisbrukare som röker lite i månaden”, och dr Singh påstår i UNT 19/8 att cannabis ”fördöms av ren okunskap” och att detta påminner om främlingsfientlighet!

De långsiktiga effekterna av cannabis är stora på det mänskliga psyket, men vid en första anblick kan det vara svårare att se om någon är påverkad av cannabis än alkohol. Detta gör att många propagerar för missuppfattningen att cannabis skulle vara en ”lätt drog” (till skillnad från exempelvis kokain eller heroin). Detta är en bild av verkligheten, en annan är att många som regelbundet brukar cannabis hamnar förr eller senare i beroende, och att detta beroende är oerhört destruktivt. Dagens cannabis blir allt starkare, och de negativa effekterna av cannabismissbruk är väl dokumenterade, likväl som effekterna av alkohol. Skillnaden är att alkoholen redan idag är tillåten och idag skulle vara svår att helt förbjuda.

Att få ungdomar att inte fastna i drogfällan är därför oerhört viktigt. Då levnadsmönster grundläggs tidigt i livet måste vuxenvärlden konfrontera drogliberaler som vilseleder. Det finns flera sätt att arbeta drogförebyggande, exempelvis samtal kring riskerna, en bra kontakt mellan vuxna och ungdomar i riskgrupper och attraktiva fritidsalternativ till droganvändning. Unga människor är intresserade av att göra aktiva val för att få ett gott liv, och om de vuxna erbjuder kunskap och stöd underlättar det ungdomarnas val.

Därför måste vuxenvärlden finnas till hands inte bara som observatörer utan även för att diskutera, reagera och ibland ingripa. Liknande de ideella krafterna i Gottsundaföreningen La Softa gör när de nattvandrar. Då glorifiering av cannabis är utmärkande för reggaekulturen, är motkrafter mot drogliberalism än viktigare vid arrangemang som Uppsala Reggaefestival. Om drogfriheten kan efterlevas är en musikfestival ett väldigt bra alternativ till exempelvis privata fester i föräldrafria hem, där vuxeninsynen är absolut noll och intet.

Stefan Lind (v)

1. Joel skriver:

Om du nu ska sprida okunskap om droger så läs på innan. ”De långsiktiga effekterna av cannabis är stora på det mänskliga psyket”, vart har du läst detta till exempel?
    Det är sjukt hur politiker bara sprider dynga runt sig utan kunskap om de frågor de engagerar sig i.
    Skulle ni istället ifrån ett utav våra väldsklassiga universitet kunna begära en grundläggande rapport om skador och eventuella fördelar med cannabis, istället för att låta dessa ”drogliberaler” göra sina egna efterforkningar?

Tack!

• sverker skriver:

Bäste Joel! Du är lite svår att följa i argumentationen, men innan du förtydligar dig kan jag poängtera att de långsiktiga negativa effekterna på det mänskliga psyket är mycket väl dokumenterade.

/ Sverker, ordförande

• Joel skriver:

Jag finner tyvärr inga argument i min text, men däremot kan jag ställa samma 2 frågor igen;
        1. Vart kan jag hitta den här ”mycket väl dokumenterade” informationen?
        2. Och varför görs knappt någon svensk forskning på cannabis?
        Jag kanske fick det att framstå som jag är för cannabisbruk, det var inte min mening. Jag tycker bara att den information som finns tillgänglig är otillräcklig. Dessutom är den inte speciellt tillgänglig, snarare motsatsen.