Sätt press på de kommunala arbetsgivarna!

Den nu pågående avtalsrörelsen och det ekonomiska läget, ger de offentliga arbetsgivarna ett historiskt tillfälle att göra något åt kvinnors låga löner. Det nya handelsavtalet visar att det går, bara viljan finns.

I dagarna har Kommunal fått ett första bud från arbetsgivarsidan. Detaljerna är ännu inte kända, men det är i sammanhanget inte det mest intressanta. Att få upp lönerna inom vård- och omsorgssektorn är centralt för att klara behovet av nyrekrytering. Detta gäller inte minst i låglönekommunen Uppsala.

Vänsterpartiet stödjer kommunalarbetarnas kamp för rättvisa löner. Innan valet tog vi initiativ till en översyn av lönerna, för att komma till bukt med de mest alarmerande orättvisorna. Genom att avslå förslaget visade den tillträdande, borgerliga majoriteten att de inte var intresserad av konkret jämställdhetsarbete. När det kom till skarpt läge var varken de nya moderaterna eller deras vänner särskilt nya.

Vi hoppas att SKL:s styrelse visar större klarsyn än sina kollegor i Uppsala kommun. Men vi vet också att risken finns att det inte blir så. Därför sätter vi press på de kommunala arbetsgivarna, därför stödjer vi Kommunal i avtalsrörelsen.

Anders Eriksson (v)

Ordförande och vårdbiträde