Vänsterpartiet i Uppsala utmanar de borgerliga kommunalråden

Vänsterpartiet har idag lämnat en utmaning till Uppsala kommun. I utmaningen erbjuder vänsterpartiet sig att utföra arbetsuppgifterna som ingår i kommunalrådsansvaret både effektivare och billigare.

I morgon onsdag kommer kommunstyrelsen med största sannolikhet att införa regler för den s.k. utmanarrätten, som innebär att kommunala verksamheter kan utmanas och därefter konkurrensutsättas.

– De borgerliga partierna vill göra det möjligt för privata företag att ta över driften av i stort sett all kommunal verksamhet. Då borde de vara öppna för att också våga konkurrensutsätta sina egna kommunalrådsposter. Jag förmodar att de avvisar vår utmaning med hänvisning till att väljarna valt ett borgerligt styre men det argumentet håller inte. Uppsalaborna har valt kommunal verksamhet, som kommunal förskola, kommunal skola eller kommunalt särskilt boende men kommer inte att tillfrågas innan deras verksamhet går över i privat regi, säger vänsterpartiets kommunalråd Ilona Szatmari Waldau.

– Utmanarrätten underminerar den lokala demokratin.  Vänsterpartiet värnar de kommunala verksamheterna. Initiativ till konkurrensutsättningar och försäljningar ska inte komma från företag och privatpersoner utan  från den politiska ledningen. Det första vi kommer att göra om vi övertar majoritetens kommunalrådsposter är att avskaffa utmanarrätten, säger vänsterpartiets ordförande Anders Eriksson