Vice ordförande Alice Åström

Vänsterpartiet Uppsala startade höstens arbete med ett medlemsmöte som hade temat ”Vänstern i opposition”. Man hade lyckats få Vänsterpartiets vice ordförande Alice Åström som inledare och gäst denna kväll.

Alice Åström är riksdagsledamot för Vänsterpartiet, hon inledde med att tala om Vänsterpartiets oppositionsroll. Om hur tråkigt det är att upptäcka att det inte spelar någon roll hur goda förslag man har, för det finns ingen som lyssnar på andra sidan bordet. Det är viktigt att föra ut politiken igen mitt ibland alal oss som berörs av den. Idag har det blivit för mycket att politik bara är till för dem som sysslar med den ett antal aopinionsbildare och politiker långt från människans vardag. Men i den vardagen finns ju vi också, menade ALice Åström. En majoritet fritidspolitiker som har svårt att hinna med annat än de tjocka luntorna till olika nämnder och styrelser, men det är hela Vänsterpartiets uppdrag att hitta former för att folk ska kunna känna det som meningsfullt att delta i de politiska processerna, i demokratin som tagit en så oerhörd kamp att få fram. Vi äger våra demokratiska rättigheter och genom att använda dem kan vi förhindra en del av de borgerliga påhitten om tillräckligt många vill delta i en sådan verksamhet.
För att hitta den delaktigheten sade Alice Åströn så är det viktigt att vi kan formulera bra saker som vi kan vara för, att säga nej är inte kul. Borgerligheten vann valet genom att låtsas vara för en massa bra saker.

Seppo Laine