Billigare bussbiljetter för barn och unga

”Vänsterpartiet menar att prissättning och trafikutbud inom kollektivtrafiken ska utformas så att barns och ungdomars resor i kollektivtrafiken ökar. Prissättning och trafikutbud ska också utformas så att fler barn kan resa under sommarlovet för att på så sätt få en större tillgång till fritidsaktiviteter.” Så inleds Jeanette Escanillas motion om lägre bussbiljetter. Läs hela här.

Vänsterpartiet menar att prissättning och trafikutbud inom kollektivtrafiken ska utformas så att barns och ungdomars resor i kollektivtrafiken ökar. Prissättning och trafikutbud ska också utformas så att fler barn kan resa under sommarlovet för att på så sätt få en större tillgång till fritidsaktiviteter.

Dagens barn och ungdomar är morgondagens resenärer i kollektivtrafiken, varför gruppens resbehov särskilt ska beaktas. Planeringen ska sikta mot att få barn och ungdomar att resa med kollektivtrafiken, vilket ställer nya krav på exempelvis prissättning och trafikutbud förnyas.

Sommarlovet innebär för många barn och unga fritidsaktiviteter i Uppsala, från stadsdelar in till staden och stadsdelar emellan. De nuvarande busspriserna är så höga att de begränsar för många barnfamiljer, barn och unga att röra sig fritt till/mellan aktiviteter. Familjer med flera barn kommer inte att kunna planera för så många aktiviteter.

Alla barn har rätt till en skön sommar full med roliga varierande fritidsaktiviteter. Därför bör bl.a. ett sommarkort för barnfamiljer införas och ett ungdomskort för de äldre barnen/ungdomarna. Ett sommarkort som kan göra det möjligt för fler barn och unga att få ett rikt sommarlov. Ett sommarkort som underlättar för barnfamiljer att välja varierande fritidsaktiviteter.

Jag föreslår därför:

att Uppdra till Gatu- och trafiknämnden

att utreda lägre taxa för barn och unga.

att införa ett sommarkort för barnfamiljer.

att införa ett ungdomskort för unga

Jeannette Escanilla (v)

Uppsala 28 april 2008