Jämställdhet i fokus

Uppsala kommuns budget för 2017 innehåller ett jämställdhetspaket som tar itu med orättvisa löner och arbetsvillkor.

Jämställdhetspaketet innehåller tre delar:

Arbete. Heltid blir norm i Uppsala kommun. Kommunen har tusentals anställda som arbetar med vård och omsorg, majoriteten av dem är kvinnor och många arbetar deltid – ofta ofrivilligt. Nu omvandlar vi alla tillsvidareanställda tjänster till heltider, men det måste hänga ihop med åtgärder som gör att kommunens anställda verkligen vill jobba heltid.

Vi förbättrar villkoren i välfärdsyrken. Vi granskar och sätter in åtgärder mot strukturella löneskillnader. Vi motverkar delade turer, så att de som arbetar inom omsorgen ska få en bättre vardag.

Bemötande. Kommunens bemötande ska vara jämställt. Det handlar om allt ifrån hur man bemöter människor till jämställd biståndsbedömning och hur vi ser till att kulturen och fritidsverksamheten är jämställd – till exempel får tillgången till träningsytor inte ska vara ojämställt fördelad mellan idrotter som utövas av en majoritet pojkar eller flickor. I detta ingår också vårt arbete med att HBTQ-certifiera fritidsgårdar och skolor, för att kommunala verksamheter ska vara trygga platser för alla medborgare.

Jämställdhet för alla medborgare. Under nästa år kommer vi att arbeta intensivt mot kvinnofridskränkningar och våld i nära relationer. Vi ska skydda den som är våldsutsatt och motverka de destruktiva normer som är grunden för våld mot kvinnor. Vi kommer också göra den särskilda typ av insatser som behövs mot hedersrelaterat våld och förtryck. Uppsala kommun ska systematiskt arbeta med jämställdhet på alla områden, kommunens beslut ska alltid ta hänsyn till jämställdhetsperspektivet.

I ett tufft ekonomiskt läge ställer vi välfärdens behov mot Alliansens skattesänkningspolitik, som skulle tvinga fram omfattande nedskärningar på alla områden. Vi har en hög takt i bostadsbyggandet och ett särskilt fokus på fler hyresrätter. Vi ska ha en snabb och effektiv integration där skola och bostad är centrala delar. Vi utvidgar Vita jobb-modellen som ska motverka svartarbete och ekonomisk brottslighet. Vi bygger en modern stad som är klimatvänlig och underlättar för miljövänliga transporter.

Vänsterpartiet har suttit vid makten i kommunen i två år. Vi kan se hur en lång rad reformer gör Uppsala mer jämlikt och jämställt. Vi fortsätter det arbetet och kan än en gång konstatera att Vänsterpartiet gör skillnad.

Ilona Szatmári Waldau
Kommunalråd