Fullmäktige

Nu försvinner avgifterna i Uppsalas skolor!

Foto: Sofiapedagog/Wikipedia

En klump i magen. Så beskriver Majblommans generaldirektör Lena Holm i en intervju den känsla många barn får när skolan tar ut avgifter av olika slag, till exempel när de kräver att hemmet ordnar matsäck till friluftsdagar eller att föräldrarna ska betala studiebesök. Många familjer söker också pengar från Majblomman för kostnader som rör skolan. För några år sedan betalade svenska familjer runt 350 miljoner kronor för avgifter som hade med skolan att göra, och Uppsalas skolor och förskolor är inget undantag. Men nu gör Vänsterpartiet och den övriga rödgröna majoriteten i utbildningsnämnden upp med olika sorters avgifter och kostnader.
– En skola som uppmanar föräldrarna att skicka med barnen frukt till skolan varje dag eller tvingar föräldrarna att ordna matsäck följer inte lagen om att vara avgiftsfri, säger Sverker Åslund, gruppledare i utbildningsnämnden för Vänsterpartiet. Och ett viktigt mål för den rödgröna majoriteten är en skola som är kompensatorisk och inte spär på den ojämlikhet som finns idag.

Situationen är olika i Uppsalas skolor och förskolor, men för barnen i rad skolor Uppsala är det en realitet med avgifter som verksamheten uppfattar som ”en obetydlig kostnad”, vilket också är Skolverkets beskrivning. Beskrivningen används av skolor för att försvara att föräldrar ska bekosta sådant som skolan egentligen ska stå för. Av de anmälningar som inkom 2016 konstaterade Skolinspektionen att nio fall där kommunerna tagit ut avgifter som stred mot lagen. Tre av de nio fallen rörde Uppsala kommun.
– Det skolan uppfattar som obetydligt kan motsvara en middag för en familj som redan har det svårt. Då är det svårt att försvara skolans agerande när det gäller avgifter, oavsett om det gäller öppna eller dolda i form av att exempelvis ta med egen utrustning som de tvingas köpa in bara för något enstaka lektionstillfälle, såsom skridskor. Men från borgerligt håll har vi fått höra argument som att det är larvigt att man inte ska få tala om för barn att de ska ta med sig frukt. Det visar på en bristande förståelse för utsatta familjers situation, menar Sverker Åslund.

De nya riktlinjerna beslutas idag, onsdag 22 mars, och gäller från och med höstterminen 2017 i förskolor, grundskolor, fritidshem, grundsärskolor, gymnasieskolor och gymnasiesärskolor som har Uppsala kommun som huvudman.
– Tyvärr kan vi inte påverka privata aktörer att följa efter, eftersom kommunen bara råder över sina egna verksamheter. Men i Uppsala kommuns skolor och förskolor kan snart barn och föräldrar känna sig säkra på vad som gäller kring avgifter i skolan, säger Sverker Åslund.