pressträff
Bild på Per-Olof PeO Forsblom Äldrenämnden

Äntligen spårvagn i Uppsala

Spårvagn är ytterligare ett av Vänsterpartiets vallöften som nu kommer igång.

– Fyra spår till Stockholm och klimatvänliga transporter, som spårvagn, har varit viktiga frågor för oss i Vänsterpartiet. Det är otroligt glädjande att det äntligen blir av. Eftersom vi samtidigt utlovar 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna och södra staden är det här också en satsning på bostäder. Alla har rätt till en bostad och vi måste bygga bort bostadsbristen. I området kommer vi att bygga mycket hyresrätter och många med investeringsstöd och lägre hyror, berättar Vänsterpartiets kommunalråd Ilona Szatmári Waldau på dagens pressträff.*

– Äntligen spårvagn och till en överkomlig kostnad när staten går in och medfinansierar, säger Hanna Mörck som förhandlar trafikfrågor för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet vill satsa på spårvagnstrafiken i Uppsala. Det är en nödvändig del för att kollektivtrafiken i centrala delar av Uppsala ska kunna klara av en väntad ökning av befolkningen, men även de väntade byggandet av bostäder under kommande decennier, om biltrafiken samtidigt ska kunna reduceras.

Vänsterpartiet har verkat för att projektering för spårvagnsnät ska göras under mandatperioden och att byggande av spår snarast påbörjas. Vänsterpartiet har i riksdagen lagt förslag till finansiering av kommunala spårvagnsnät. Nu kommer det att anläggas en station i Bergsbrunna som med spårvagnsnät länkas ihop med Sävja, Ultuna, Gottsunda, de södra delarna av Uppsala och hela vägen in till centrala staden via Valsätra och Rosendal. Det kommer även länka ihop det nyetablerade Ulleråker.

Det här är en utveckling vi ser positivt på. Uppsala ska vara rent, grönt och vackert. Då krävs hållbara trafiklösningar med en utbyggd kollektivtrafik, planeringen av spårvagn måste därför komma igång. Uppsala måste minska utsläppen av växthusgaser utifrån målet att helt bli en fossilbränslefri kommun.

Den här etableringen och investeringen i samarbete mellan staten, region Uppsala och Uppsala kommun innebär även en satsning på bostäder. 33.000 bostäder ska byggas och av de kommer minst 30% att vara hyresrätter. Det betyder att Vänsterpartiets överenskommelse med regeringen om nationellt investeringsstöd för hyresrätter i många fall kan komma till användning.

Befolkningen ökar och behoven gör det med. Med en långsiktig investering i bostadsbyggandet kan Uppsala kommun bygga bort bostadsbristen, fortsätta utveckla staden och skapa ett bra boende för alla invånare i kommunen. Utvecklingen av Uppsala kommer fortsätta gynna stadens utveckling. Den kommande stationen i Bergsbrunna gör att Uppsala också kan växa söderut och möjliggör förbättrad pendling till och från Stockholm.

Kunskapsspåret. Illustration av White arkitekter

Se vårt kommunalpolitiska program här:
Vänsterpartiet Uppsalas kommunalpolitiska program

Mer info om Vänsterpartiets bostadspolitik i riksdagen går att läsa här:
Vänsterpartiets bostadspolitik i riksdagen

*Dagens pressträff 17-12-11 hölls i Bergsbrunna där den nya stationen kommer att finnas. På pressträffen fanns förtroendevalda från majoriteten inom kommun, region samt tjänstepersoner.