Vänsterpartiet Uppsala

Rapport från Vänsterpartiets kongress, 9-11 februari 2018

Ett Sverige för alla inte bara för de rikaste!

Vänsterpartiets 42:a kongress gick av stapeln på Karlstad Congress Culture Center 9-11 februari. Under tre dagar beslutade 225 kongressombud från hela landet bland annat om att anta valplattformen ”Ett Sverige för alla – inte bara för de rikaste” och att anställa en facklig-politisk sekreterare.

Uppsala läns delegation bestod av tio kongressombud. Innan kongressen hade vi i delegationen haft två träffar där vi diskuterat de nära 500 inkomna motionerna och i vissa fall kommit överens om en delegationslinje. Under kongressen behandlades förutom valplattformen också allmänpolitiska frågor liksom stadge- och organisationsfrågor.

Distriktet hade ställt sig bakom motionen ”Totalrenovera Sverige” (tillsammans med fem andra distrikt) om ett stort lånefinansierat investeringsprogram för full sysselsättning, klimatomställning och kraftigt utbyggd välfärd. Den behandlades under fredagen. Partistyrelsen hade yrkat på avslag och motionen hade innan kongressen fått uppmärksamhet både av Jonas Sjöstedt och av media. Cirka 20 ombud argumenterade för motionen och en handfull emot den. Många i partistyrelsen var dock uppe i talarstolen och argumenterade emot den. I omröstningen föll den tydligt och fick stöd av knappt 30 procent av kongressombuden.

Uppsala läns delegation argumenterade bland annat också för ett försvarspolitiskt program och för ett idrottspolitiskt program, liksom ett internt debattforum, en Swexitkommitté och ett tillsättande av en facklig-politisk sekreterare.

Som vanligt var det endast ett fåtal motioner som gick igenom, cirka 20 stycken. Bland dessa märks beslutet om att anställa en facklig-politisk sekreterare, att förstatliga järnvägen, att sluta exportera vapen, att avskaffa karensdagen och att ge SCB i uppdrag att samla in sk jämlikhetsdata.

Under kongressen förrättades också flera val. Jonas Sjöstedt omvaldes enhälligt till partiordförande. I den nya partistyrelsen valdes undertecknad in på en ersättarplats.

Jonas Karlsson, Vänsterpartiet Uppsala.

Uppsala läns delegation Vänsterpartiets kongress, Karlstad 2018
Uppsalavänsterns Alexandra D’Urso i talarstolen. Vänsterpartiets kongress 2018
Nybliven ersättare i partistyrelsen, Uppsalavänsterns Jonas Karlsson
Uppsalavänsterns ordförande Tove Fraurud i talarstolen
Jonas Sjöstedt hade invigningstal, tacktal när han blev omvald och ett avslutningstal. Det går att finna på Vänsterpartiets Facebooksida.

Allt du behöver veta från Vänsterpartiets kongress 2018 finner du här:
Vänsterpartiets kongress 2018