debattartikel

Yekbun Alp och Jonas Sjöstedt; – Nu sviks kurderna!

Förra veckan var det vårdagjämning vilket för kurder över hela världen innebär firande av det kurdiska nyåret Newroz. Förutom nytt år innebär Newroz ett firande av vårens ankomst och kurdernas nationaldag. Traditionen är icke-religiös och härstammar från en kurdisk folksaga om smeden Kawa som befriade det kurdiska folket från tyrannen Zahak. Firandet är en viktig dag för kurder och har en stor historisk innebörd för kurdernas frihetskamp.

Kurderna förnekas sin frihet även i dag. I Turkiet ökar förtrycket mot den kurdiska befolkningen och mot det prokurdiska vänsterpartiet HDP.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan blir för varje dag som går allt mer diktatorisk. Tiotusentals politiskt aktiva, journalister, advokater och människorättsaktivister, till och med barn, har fängslats.

Några dagar innan Newroz ockuperade Turkiet den kurdiska regionen Afrin i nordvästra Syrien. Turkiet anföll Afrin utan stöd i folkrätten tillsammans med proxystyrkor bestående av syriska islamister och tidigare IS-soldater. Det första de gjorde var att riva ner en staty av smeden Kawa som stod i Afrins centrum, symbolen för kurdernas frihetskamp.

Turkiets mål är att krossa det kurdiska självstyret i norra Syrien. Där finns en allians av såväl kristna som muslimer, av araber, syrianer, assyrier, armenier och kurder.

Det handlar om en gräsrotsrörelse som med stor möda och uppoffring har lyckats skapa civila demokratiska institutioner som ger människor sjukvård, utbildning, beskydd och sociala skyddsnät för fattiga. Rojava och Afrin har blivit en tillflyktsort för tusentals interna flyktingar. Ingen annanstans i Syrien är kvinnors rättigheter så starka som i denna federation i norra Syrien.

Det var denna allians, inte minst kurderna i området, som besegrade IS. De befriade stora områden och pressade tillbaka terrorgruppen.

När de besegrade IS jublade omvärlden för dem – nu vänder omvärlden ryggen till när de attackeras av Nato-landet Turkiet.

• Regionen Afrin med flera hundratusen invånare har redan sett en etnisk rensning utförd av de turkiska trupperna. Erdogan har varnat att han kommer fortsätta sin attack mot resten av det kurdiska självstyret i norra Syrien. Det är omvärldens skyldighet att reagera och få stopp på blodbadet.
  • Vi kräver att Sverige och omvärlden fördömer Turkiets överfall på Afrin och att den turkiska invasionen lämnar Afrin omedelbart.
  • Vi kräver att det internationella samfundet säkerställer leveranser av humanitärt och medicinskt bistånd till Afrin.
  • Vi framhäver behovet av att det internationella samfundet sänder fredsbevarande styrkor eller observatörsdelegationer.

En gång i tiden brukade Sverige vara en stark och självständig röst i utrikespolitiken. En röst som inte var rädd att tydligt säga ifrån mot förtryckare. Men när det gäller Turkiets anfall mot Afrin har de svenska reaktionerna varit väldigt försiktiga.

Sannolikt hänger det samman med att EU har gjort Turkiet till sin gränsvakt och därför inte vill utmana Erdogan så som skulle behövas. Det är en skam.

Sverige och omvärlden måste höja rösten och glasklart fördöma anfallet mot Afrin. Att inte göra det uppfattas i Turkiet som ett medgivande.

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet

Yekbun Alp, Vänsterpartist och Uppsalabo

Debattartikeln publicerades ursprungligen i UNTDebatt:
Nu sviks kurderna – UNT Debatt 2018-03-27

Yekbun Alp, Vänsterpartiet Uppsala