Evenemang

Yekbun Alp talar på manifestation mot kriget i Syrien och Rojava

Idag deltog Vänsterpartiet Uppsala på en demonstration med anledning av hemskheterna i Syrien och Rojava. Yekbun Alp talade för oss och hennes tal finner du här.

”Kära fredssträvande vänner, med sorg och besvikelse står vi här. Idag brinner våra hjärtan för Syrien och Rojava. Vi sörjer de som plågats och mist sina liv.Vi känner sorg och ilska för kriget. Men det finns Inget obehagligare än den som inte bryr sig och den tystnad som märks i världen.

Gasattackerna i Douma, norr om Damaskus, är ett brott mot internationella konventioner och mänskliga rättigheter. Det viktigaste är att saken utreds så det bevisas en gång för alla vem som är bakom det här. Det får inte glömmas bort med tiden. FN måste besluta om utökade sanktioner eller andra lämpliga åtgärder på sakliga grunder. Då kan ingen förneka vad som skett, nu eller i framtiden.

Vänsterpartiet fördömer de brutala övergreppen. Det är oacceptabelt och det måste upphöra.

Det finns ingen militär lösning på krisen i Syrien. Det är tydligt. Bara genom mer demokrati och en demokratisk process kan det förändas. En inkluderande politisk lösning behövs. En politisk lösning som är demokratisk med målet att få mer demokrati. Det är omöjligt att Assad sitter kvar. Även det måste FN som värnar om demokrati och mänskliga rättigheter förstå. Världens stormakter måste enas om att inte underblåsa konflikten. Omvärlden måste agera för en verklig vapenvila och humanitärt stöd till befolkningen.

FN:s strävan mot en fredlig lösning på konflikten, under ledning av världsorganisationens sändebud Staffan De Mistura, har få framgångar, men är den enda trovärdiga vägen mot fred i Syrien. Sverige ska fortsätta stå bakom De Mistura och FN-processen. Turkiets mål är att krossa det kurdiska självstyret i norra Syrien, Rojava. Där finns en allians av såväl kristna som muslimer, av araber, syrianer, assyrier, armenier och kurder. Det är en plats där kvinnor upplever mer jämställdhet och där människor bor gemensamt med varandra.

Det var Kurderna som besegrade IS. Stora områden befriades medan terrorgruppen pressades tillbaka. När IS besegrades jublade omvärlden för dem – nu vänder omvärlden ryggen till när Nato-landet Turkiet attackerar dom i ryggen.

Regionen Afrin i Rojava med flera hundratusen invånare har sett en etnisk rensning utförd av turkiska trupper. Erdogan varnar att han kommer fortsätta attackera resten av det kurdiska självstyret i norra syrien, Rojava. Det är hela omvärldens skyldighet att reagera mot det. Din och min. Blodbadet är oacceptabelt. Sveriges statsminister vacklar i frågan, men vi i Vänsterpartiet är tydliga i vårt fördömande av Turkiet. Sveriges måste påtala brott mot mänskligheten och driva en linje om förhandlingar och humanitär hjälp till både Syrien och Rojavas folk.

När Turkiets anfaller kurderna i Rojava har de svenska reaktionerna varit försiktiga. En försiktighet som kostar liv varje dag. EU har gjort Turkiet till sin gränsvakt, Sverige bidrar med pengar till det och vågar inte utmana Erdogan. Det var en gränsvakt EU fick, en som anfaller hjältarna som besegrade IS i ryggen. Det är en skam.

Sverige var tidigare en stark och självständig röst i utrikespolitiken. En röst som var orädd och tydligt sa ifrån mot förtrycket. Den rösten är tyst nu i Sveriges regering, men hos Vänsterpartiet och hos alla här idag lever den vidare, och vi kommer aldrig ge upp kampen mot förtrycket.”

Yekbun Alp talar för Vänsterpartiet.
Vänsterpartister på manifestationen hade med sig våra banderoller. foto: Gustav Hedlund (V)
Det kom fler och fler desto längre manifestationen höll på