artikel

Vänsterpartiet Uppsala fördömer kapningen av Ship to Gazas båt “Freedom for Gaza”!

Under fredagskvällen bordade israeliska soldater Ship to Gazas båt “Freedom for Gaza” och förde den till hamnen i Ashdod inne i Israel. Kapningen och kidnappningen av besättningen är, återigen, ett fruktansvärt brott utfört av den israeliska staten. Ett brott som sker på internationellt vatten och som står i strid med folkrätten och internationell rätt.

Gaza är i desperat behov av hjälp. Mediciner, rent vatten, el m.m. råder det en oerhörd brist på och det gör att Gazaborna lever i en fruktansvärd misär. Blockaden förvägrar Gazaborna, där framför allt kvinnor och barn drabbas hårt, de mest basala mänskliga rättigheterna. “Freedom for Gaza ” medförde medicinsk utrustning som hjälp till Gazaborna.

Vi kräver att “Freedom for Gaza”, med besättning och last, återförs till den plats där det kapades för att fritt kunna fortsätta sin färd till Gaza!

Vi kräver att den svenska regeringen med kraft protesterar mot Israels agerande och inför  nödvändiga sanktioner mot Israel för att påverka staten Israel att släppa blockaden av Gaza!

Vänsterpartiet Uppsala