Vänsterpartiet söker politisk sekreterare

Vänsterpartiet gick framåt i valet 2018 och är nu Uppsalas tredje största parti. Vi söker en politisk sekreterare som ska vara ett stöd till Vänsterpartiets kommunalråd och partiets övriga förtroendevalda i Uppsala kommun. Vi söker dig som trivs med en ombytlig tjänst där du har uppgifter som omfattar allt från administration till kommunikation och politisk beredning. Att stärka vår närvaro i sociala medier blir en viktig uppgift.

Om tjänsten
I rollen som politisk sekreterare är du anställd av Uppsala kommun och arbetar för Vänsterpartiet i kommunhuset. Som politisk sekreterare är du främst ett stöd till Vänsterpartiets kommunalråd. Du är även ett stöd för partiets kommungrupp bestående av förtroendevalda fritids- och deltidspolitiker.

Du kommer få en viktig roll i vårt arbete med att utveckla strategier och producera material för våra sociala medier samt sköta uppdateringar.

Du kommer att ha administrativa uppgifter som att göra bokningar, arrangera och vara sekreterare vid möten.

Du kommer att ta fram underlag för medieutspel, pressmeddelanden och debattartiklar samt ha kontakt med journalister.

Du kommer också ha till uppgift att ta fram underlag, sammanfattningar och analyser som används av våra politiker i parlamentariska sammanhang. Du kommer till exempel att skriva underlag som motioner, interpellationer, yttranden och politiska rapporter.

Du kommer också vara behjälplig i förhandlingar med andra partier.

Tjänsten är heltid 100% fram till och med 2022-12-30. Arbetstiden ligger normalt förlagd till dagtid, men det förekommer också arbete på kvällar och helger.

Kommunallagen ger dig rätt att vara tjänstledig från din nuvarande anställning för att arbeta som politisk sekreterare.

Om dig som söker – kvalifikationer
Du som söker tjänsten ska:
– Vara van att arbeta självständigt
– Vara strukturerad och kunna arbeta under tidspress
– Vara en god och snabb skribent med mycket god förmåga att sammanfatta och kommunicera komplicerade frågor på ett begripligt och kortfattat sätt
– Ha god förståelse för rollen som tjänsteperson i en politiskt styrd verksamhet
– Ha mycket bra samarbetsförmåga samt förmåga att bygga och underhålla nätverk med andra

Det är särskilt meriterande om du:

– Har yrkeserfarenhet, goda färdigheter inom och intresse för sociala medier
– Har erfarenhet av att arbeta med politisk verksamhet
– Har arbetat med kommunikation

Att du har ett stort politiskt intresse och att du delar Vänsterpartiets värderingar ser vi som självklart. Du behöver dock inte vara medlem i eller ha arbetat för Vänsterpartiet.

Ansök senast den 7 november genom att skicka ett personligt brev samt meritförteckning till [email protected]Nu har vi börjat kalla kandidater till intervju, men tar emot nya ansökningar så länge rekryteringsprocessen pågår.

Har du frågor om tjänsten kontakta:

Tobias Smedberg, kommunalråd, 018 727 08 52 – Erik Wiklund, politisk sekreterare, 018 727 13 17