konferens

”Boycott, disinvestments and Sanctions to Israel: Achievements and Challenges”.

Jeannette Escanilla, f.d. riksdagsledamot deltog tillsammans med Malin Björk, EU ledamot, för Vänsterpartiet i konferensen i EU parlamentet 4 december. Palestiniernas mänskliga rättigheter – ”Boycott, disinvestments and Sanctions to Israel: Achievements and Challenges”.

Israel ockuperar och koloniserar palestinsk land, diskriminerar palestinska medborgare i Israel och förnekar palestinska flyktingar rätten att återvända till sina hem. Mot denna apartheid uppmanar BDS (Bojkot, Avyttring, Sanktioner) rörelsen att pressa Israel att följa internationell rätt, eftersom palestinierna har rätt till samma rättigheter som resten av mänskligheten.

BDS är en global rörelse som har stor inverkan och utmanar effektivt internationellt stöd till israelisk apartheid och bosättarkolonialism. Men de står också inför vissa hot, kriminalisering och utmaningar.

– Denna rörelse är för närvarande en mycket kraftfull och effektiv initiativet i kampen för palestinska rättigheter och mot Israel omänskliga och kriminella behandling av det palestinska folket. Det kändes viktigt att höra några av BDS förespråkare och arrangörer i EU parlamentet samt diskutera, och få EU att agera för ett fritt Palestina. Säger Jeannette Escanilla.
– Palestina behöver allas stöd och vårt solidariska arbete och som vänsterpartist är detta en självklar insats, att bojkotta Israel, avslutar Escanilla.