V(i) gör en feministisk satsning i skolan!

Skolan är ett av de områdena där ojämlikheten mellan könen syns allra tydligast. Det är också där som vi har stora möjligheter att påverka hur samhället ska utvecklas. Därför lämnar Vänsterpartiet idag in fyra förslag till förändring som kan göra skolgången mer jämställd.

– Den som förändrar normer och värderingar i skolan förändrar hela samhället. Om tjejer i skolan ges samma värde och möjligheter som killar kan vi nå jämställdhet i hela samhället, säger Hanna Victoria Mörck, 3e vice ordförande i utbildningsnämnden.

Idag på internationella kvinnodagen lämnar Vänsterpartiet Uppsala in fyra motioner till Uppsala kommunfullmäktige inom ramen för en feministisk offensiv. Satsningarna rör sig om upprättandet av ett resurscentrum i skolan, att erbjuda kurser i feministiskt självförsvar och stresshantering för tjejer, samt att göra gratis mensskydd tillgängligt i skolan. Satsningarna är tänkta att stärka tjejers ställning och upprätta maktbalans mellan könen.

– De tjejer och killar som är barn idag kan bli världens första jämställda generation. Om Uppsala ska bli bra för alla måste vi politiker prioritera jämställdhet högre, säger Tobias Smedberg, gruppledare och kommunalråd för Vänsterpartiet.

Med en feministisk politik kan den generation som föds idag bli den första jämställda generationen. Den feministiska offensiv partiet presenterar idag ska säkerställa att skolelever i Uppsala kommun får en vardag som präglas av jämlikhet och jämställdhet, där samtliga elever ges samma faktiska möjligheter och där lärare får kontinuerligt stöd och handledning i jämställdhetsfrågor.