Vänsterpartiet Uppsala

Vänsterpartiet i Uppsala och Uppsala län fördömer attacken mot Gaza

Stoppa bombningarna av Gaza!!

Återigen regnar det bomber och granater över den lilla Gazaremsan. Israelernas besinningslösa attacker, som dödar både kvinnor och barn, är numera alltför ofta återkommande. I takt med Israels ökade förtryck av palestinier och alltmer våldsamma hantering av ockupationen av Västbanken och blockaden av Gaza så ökar palestiniernas desperation och lidande. Inget legitimerar raketbeskjutning av Israel, men just nu befinner sig Israel och Palestina i en ond spiral där man beskyller varandra för att “ha börjat” fientligheterna. Det är Israels ansvar som ockupationsmakt att avsluta den. I grunden är orsaken Israels blockad av Gaza det problem som först måste undanröjas för att riktiga fredsförhandlingar ska kunna påbörjas.

Vi välkomnade när Sverige erkände staten Palestina, men erkännandet förpliktigar. Sverige måste nu verka för att blockaden mot Gazaremsan hävs.

När Israel bryter mot allt vad folkrätt, internationell rätt och mänskliga rättigheter innebär så ska de som ska ställas mot väggen!

Det politiska landskapet inne i Israel glider allt mer åt det extrema hållet och legitimerar allt mer av våld och dödande av palestinier enbart med anledning av att de är palestinier. Detta är utan motstycke i världen idag.

Detta måste vi i Sverige, Europa och världen reagera mot! Det är dags att stoppa apartheidstaten Israels övergrepp på palestinier, i Gaza och på Västbanken.

Vi kräver att Israel omedelbart stoppar beskjutningen av Gaza!

Vi kräver att Israel upphäver blockaden av Gaza!

Vi kräver att Israel ställs till svars och ansvarar för återuppbyggnaden av Gaza!

Vi kräver att Israel upphäver ockupationen av Västbanken!

Torbjörn Björlund

Ordförande Vänsterpartiet Uppsala