Evenemang

Lärarnas riksförbund, (V) och (KD) om skolan och new public management

Vänsterpartiet Uppsala gemensamt med ABF Uppsala län arrangerar en paneldebatt om skolan och New public management.

Den svenska skolan står idag inför en kris, med lärarbrist, överarbetade lärare och ett allt högre krav på utvärderingar och dokumentering som konsekvenser. Boven i dramat stavas ofta effektiviseringar, besparingar och nedskärningar.

En annan orsak som brukar diskuteras är konsekvenserna av det offentliga styrsystemet som brukar kallas New Public Management, det vill säga när teorier om hur näringslivet är organiserat appliceras på offentliga myndigheter och kommunorganisationer. Eller i detta fall den svenska kommunala skolan i Uppsala kommun. Det kritiserade och omdiskuterade begreppet har kopplats till allt från smärtsamma besparningspaket till öppna kontorslandskap.

För att komma till botten med denna fråga och omstridda organisationsform arrangerar Vänsterpartiet Uppsala gemensamt med ABF Uppsala län en paneldebatt med deltagare från Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Lärarnas Riksförbund Uppsala.

Alla är varmt välkomna att vara med och höra debatten. Fritt inträde.

Vi ses i Tempelriddarsalen på Drabanten i närheten av Centralstationen.

Tid: 18.00 – 20.00

Datum: 4 December

Deltagare:

Hanna Victoria Mörck (V), Ledamot i utbildningsnämnden.

Jonas Segersam (KD), Ledamot i Utbildningsnämnden och kommunalråd för Kristdemokraterna.

Mattias Westermark, Lärare och biträdande kommunombud i Lärarnas Riksförbund Uppsala.

Panelen modereras av Ylva Maria Larsdotter (V).

Eventuella frågor om evenemanget kan skickas till: [email protected].