Bertil Carlsson 75 år i partiet!

Bertil Carlsson gick med i partiet 1944. Det är 75 år sedan i år. Det firar vi med lussekatter.

Bertil Carlsson gick med i partiet 1944. Det är 75 år sedan. Det firar vi med lussekatter.

Bertil föddes 1921 till en stor familj med sju syskon. Familjen bodde i ett ”småtorparhemman” i Jumkil, nordväst om Uppsala. Han var politiskt aktiv i unga år redan innan han blev medlem i partiet.

Vid 13 års ålder började Bertil arbeta i skogen. 16 år gammal genomförde han en strejk tillsammans med två av hans arbetskamrater mot arbetsvillkoren. De lyckades höja ersättningen från 10 till 11 öre per ”timmer”. Det kan låta lite, men var trots allt en höjning med 10%.

Under det andra världskriget gjorde Bertil lumpen. Hans upplevelse av vad han tyckte var ”nazistiska befäl” gjorde att han blev medlem i SKP 1944. Tillsammans med sin äldre bror Birger var Bertil sedan med vid bildandet av Jumkil Kommunistiska Arbetar Kommun.

Efter kriget hade Bertil många olika slags jobb som sågverksarbetare, tegelbruksarbetare, bonddräng, minkuppfödare och försäljare i Stockholm. Bertil blev sedan förman på ett snickeri Skyttorp i tio år innan han öppnade en egen byggfirma som han sedan drev i 34 år. Utöver sitt arbete byggde han på fritiden tre hus på egen hand. Bland annat ett fritidshus i Östhammar som sonen nu har övertagit.

Bertil var som mest aktiv i partiet från 1944 fram till 1960 – talet. Han var verksam bl.a som sekreterare i styrelsen och ett tag redaktör för veckotidningen Upplandsfolket som såldes runtom i distriktet.

När den sovjetiska kosmonauten Jurij Gagarin besökte Stockholm i början av 1960 – talet var Bertil en av de som träffade honom. Han fick även hans autograf. Det var vid en mottagning i Blå Hallen som partiet hade anordnade.

I samband med att Vänsterpartiet hade 100 års jubileum 2017 fick Bertil och hans fru Maj besök av Lars Ohly och Jacob Johnson, två andra partiveteraner med lång historia inom partiet.

Bertil Carlsson och Jacob Johnson uppmärksammar 75 års jubliumet med lussekatter.

UNT skrev ett fint reportage om Bertil och hans fru Majs 70 åriga järnbröllop 2017 – 01 – 26. Det kan du läsa här.

En 70-årig kärlekshistoria – Att fira järnbröllop är få förunnat – men Maj och Bertil Carlsson har hittat sitt facit till livslång kärlek.