budget

Vänsterpartiet storsatsar på de äldre

Målet är ett jämlikt Uppsala med en välfärd att lita på, full sysselsättning och bostäder som vanligt folk har råd med. Det är det som Vänsterpartiet arbetar för och det är det som vi prioriterar i vårt förslag till mål och budget för 2021.

Vi ser att pandemin har blottat effekterna av två decenniers nedskärningar inom äldreomsorgen. Därför storsatsar budgeten på äldrenämnden, med slopat besparingskrav och 181 miljoner tillfört för att kunna anställa fler och skapa en ny sorts anställning, kompetensjobb. Dessa låter den som idag saknar rätt kompetens till arbete i äldreomsorgen, eller rätt språkkunskaper, studera på halvtid i kommunal vuxenutbildning och jobba halvtid under handledning; med full lön. Det är ett sätt att möta det stora behovet av fler som kan arbeta med äldreomsorgen och hjälpa fler att komma i arbete.

Du kan läsa en sammanfattning av Vänsterns budget här: Budgetsammanfattning – V Där finns även en jämförelse med mittenstyrets och Moderaternas budgetförslag.

Pressmeddelandet om vår budget finns att läsa här: Pressmeddelande_Vänsterpartiet satsar på de äldre

Och vill du läsa hela budgeten från pärm till pärm kan du ladda ner den här: 201021_Mål och budget 2021