Mittenstyret prioriterar bilen framför miljön

För att få med sig Moderaterna i en överenskommelse om fyrspårsavtalet har det politiska minoritetsstyret sagt ja till att bygga en bilbro genom miljökänsliga Ultuna. Detta trots att det med Vänsterpartiet finns en majoritet i fullmäktige för avtalet utan bilbron. Vänsterpartiet vill istället se bättre miljöskydd, en bilfri stadsdel och fler bostäder med låg hyra.

– Miljöpartiet menar sig vara miljöns röst vid förhandlingsbordet. Men när det kommer till kritan viker partiet sig. Istället för att kräva skydd för miljökänsliga områden går man med på att bygga en bilbro. Det är ett stort svek mot miljörörelsen, säger Hanna Victoria Mörck, kommunalråd för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

Vänsterpartiet står bakom planerna för Södra staden i stort men vill se att en större frizon bevaras runt Stordammen, större respektavstånd till Lunsen, en bilfri stadsdel, och att en större andel hyresrätter ingår i planeringen.

Man har inte heller planerat för tillräckligt många hyresrätter med låg hyra, menar Vänsterpartiet.

– Nu har vi ett tillfälle att bygga bort den kraftiga bostadsbristen i Uppsala, men det får inte ske på bekostnad av miljön. Vi ska inte heller bara bygga för den med störst plånbok. Södra staden ska vara hållbart. Där ingår social hållbarhet, säger Hanna Victoria Mörck.

För mer information:
Hanna Victoria Mörck Kommunalråd 018-727 16 87