V sätter press på regeringen för miljonsatsning på Uppsalas äldreomsorg

Vänsterpartiet tar initiativ över partigränserna i Riksdagen för att få fram mer pengar till äldreomsorgen. För Uppsalas del innebär det pengar som ska gå till att åtgärda de akuta brister som Coronakommissionen pekat ut, och börja det långsiktiga arbetet med att bygga upp äldreomsorgen igen.

– I Uppsala har socialdemokraterna lagt sparbeting på äldreomsorgen, mitt under en pandemi. Då är det bra och viktigt att Vänsterpartiet har kunnat söka samarbete med högerpartierna för att få fram mer resurser till äldreomsorgen. Det är bokstavligt talat livsviktigt, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

För Uppsala kommun innebär överenskommelsen mer pengar till att förbättra personalkontinuiteten på våra äldreboenden, anställa bort förekomsten av delade turer och omvandla osäkra anställningar till tillsvidareanställningar. Även den medicinska kompetensen i äldreomsorgen ska kunna ökas, i linje med Coronakommissionens rekommendationer.

Allvarliga brister i Uppsalas äldreomsorg har tidigare pekats ut av IVO:s granskning av kommunernas coronahantering. Den långvariga besparingspolitiken måste nu brytas och mer pengar investeras i äldreomsorgen, menar Vänsterpartiet.

Det finns ännu ingen exakt beräkning på hur medlen fördelas per kommun men om de fördelas på ett liknande sätt som tidigare skulle överenskommelsen mellan Vänsterpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna kunna ge Uppsala kommun någonstans mellan 60 och 90 miljoner extra till äldreomsorgen redan i år.

För mer information kontakta:

Tobias Smedberg
Kommunalråd