Stöduttalande till det palestinska folket

Ställ Israel till svars!

Återigen resulterar staten Israels apartheidpolitik till död och förödelse för den palestinska befolkningen i Jerusalem, Gaza och på Västbanken.

Vi har under de senaste veckorna åter sett hur konflikten mellan Israel och det ockuperade Palestina blossat upp till följd av israeliska övergrepp. Denna gång genom ett fördrivande av palestinier i Sheik Jarrah, en del av det ockuperade Östra Jerusalem, för att bereda plats för israeliska bosättare.

Detta är en del av den politik som länge bedrivits av den israeliska staten och extrema grupper i Israel.

Återigen ser vi granater och bomber regna ner över Gaza. Antalet döda palestinier ökar för varje dag. På  Västbanken och i Jerusalem genomför israelisk militär raider och begår övergrepp mot civila palestinier.

Svaret är uppror från ett folk som förtryckts i decennier. Det motstånd som vi ser mot den israeliska krigsmakten är legitim. Palestina och palestinierna har rätt att försvara sig!

Lördag 15 maj var al-Nakba dagen. Det är nu 73 år sedan över 700 000 palestinier fördrevs från hus och hem i det som blev Israel. Den katastrofen följer fortfarande det palestinska folket och minnet lever kvar. Israel fortsätter ännu idag den etniska rensningen och bygger ständigt nya bosättningar på ockuperad mark. Palestinier har inte samma rättigheter som israeler och förvägras dessa av apartheidstaten Israel.

Vänsterpartiet Uppsala fördömer allt våld mot civilbefolkningen i Palestina och Israel. Vi menar att det är Israel som bär ansvaret för att ändra situationen och få slut på våldet.

Vi kräver att Israel avslutar ockupationen av Västbanken och Jerusalem och blockaden av Gaza.

Vi kräver att den svenska regeringen inleder sanktioner mot Israel till dess att ockupation och blockad upphör.

Vi kräver att Israel ställs till svars inför Internationella brottsmålsdomstolen för krigsbrott, brott mot folkrätten och de mänskliga rättigheterna.

Vänsterpartiet Uppsala

Internationella utskottet: