• Gottsunda: Inte...

Gottsunda: Inte till Salu!

Klicka här för att skriva under och protestera försäljningen av Gottsunda Centrum och 300 familjers hem!

Nej till utförsäljningen!

Vi kan bygga ett Gottsunda som är bra för alla. Som behåller allt det vi ska vara stolta över och som gör Gottsunda ännu bättre i framtiden. Där det finns bostäder alla har råd med, där det finns arbete åt alla och platser för bad, kultur, idrott, affärer och människor. Om vi ska lyckas med det måste vi tillsammans, alla som bor och verkar i Gottsunda, få styra utvecklingen.

Riskerna med en utförsäljning
När flera centrum och gallerior i Stockholmsområdet såldes till privata aktörer blev flera områden mer slitna och otrygga. Det är dessutom en dålig affär för kommunen att sälja en fastighet med flera tomma
lokaler, som vi investerat flera hundra miljoner i för att i framtiden ge intäkter till vårt samhälle. Vi behöver satsa på områdets sociala utveckling och på att bekämpa arbetslöshet.

Det uppdraget är inte en galleriakoncern lämpad att utföra.

300 familjers hem sätts på spel
Hyresrätterna bakom Gottsunda Centrum har bland de lägsta hyrorna i Uppsala. Vi vet vad resultaten oftast blir när hyresrätter säljs till privata företag: hyrorna höjs snabbt, påkostade renoveringar chockhöjer hyrorna än mer och människor har inte längre råd att bo kvar i sina hem. Det finns inte heller någon garanti för att lägenheterna förblir hyresrätter.

Vart ska Gottsundaborna bo när billiga hyresrätter försvinner?

Vad Vänsterpartiet vill:

•  Satsa. Sälj inte ut. Gottsunda ska utvecklas. Det är vi överens om. Men för att utvecklingen ska lyckas krävs det att kommunen ökar sin närvaro, inte att ansvaret läggs i händerna på ett företag som har helt andra drivkrafter än folkets bästa.
  •  Behåll centrumet. Det är ekonomiskt klokt. Uppsala kommun har investerat hundratals miljoner i Gottsundas centrumfastighet för att vi tror på Gottsundas framtid och ser ett värde i centrumet. Med de satsningar vi gjort och kommer göra på centrumområdet blir det mer attraktivt och en lönsam affär med ökade hyresintäkter.
  •  Sälj inte ut människors hem. Framförallt vill vi att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och högerpartierna slutar använda 300 människors hem som spelpjäser i ett utförsäljningsförsök.

Gottsunda ska utvecklas, inte säljas ut.
Nu måste vi agera för ett Gottsunda för alla!

Vad kan jag då göra?

Skriv under på vår namninsamling:

Hör av dig till politiken!

Låt socialdemokraterna, liberalerna och miljöpartiet få höra vad ni tycker om planerna!

Gå med i Vänsterpartiet och gör skillnad:

Tillsammans kan vi skapa förändring. Tillsammans kan vi stoppa utförsäljningen!