• Kommunalpolitis...

Kommunalpolitiskt program 2022 – 2026

Tillsammans tar vi ansvar för Uppsalas framtid!

Vi Uppsalabor är lyckligt lottade. Vi bor i en välmående kommun, som rymmer såväl vacker landsbygd som pulserande stadsliv. Här finns det kransorter, innerstad, böljande landsbygd och allt däremellan. Kultur, restauranger och två världsrankade universitet. Livet här är bra för många. Men inte för alla.

Bostadsbristen i Uppsala sliter sönder vårt samhälle. Klyftorna fortsätter att växa mellan dem som har det bra och dem som har det sämre. En kroniskt underfinansierad äldreomsorg, och en marknadsskola som tar våra skattepengar och lägger i aktieägarnas fickor gör välfärden svårare att lita på. Och klimatkrisen blir allt påtagligare. Det finns mycket som måste göras för att vi ska ha ett Uppsala som är bra för alla.

Men vi är vänsterpartister. Vi nöjer oss inte med världen som den är. Vi vågar drömma om en bättre framtid och räds inte utmaningen att förverkliga den.

Vi ska bygga fler bostäder i Uppsala kommun som alla har råd med. Det är en förutsättning för ett jämlikt samhälle att vi bygger bort bostadsbristen och segregationen som den skapar. Genom att bygga klimatsmarta och hållbara stadsdelar där det är lätt att ta sig fram utan bil kan vi göra Uppsala bättre idag och för kommande generationer.

Vi måste ha en välfärd att lita på. För att alla barn ska ha samma chanser till en ljus framtid behövs det en fungerande skola som sätter eleverna i centrum. Inte vinster. Vi ska sätta stopp för privatiseringsivern inom äldreomsorgen och se
till att vi får en välfärd att lita på idag och på ålderns höst.

Vårt parti har en ekologisk grund. Alla kan källsortera men vi kan inte bygga ut elnätet eller sätta in fler avgångar i kollektivtrafiken på egen hand. Det är politikens ansvar att se till att en kraftfull grön omställning sker utan dröjsmål.
Det ansvaret finns i kommunen såväl som i riksdagen, även om det är där som de största besluten måste fattas.

Politiska beslut har lett oss hit och politiska beslut kan ta oss härifrån. I trettio år har politiken avsagt sig sitt ansvar för samhällets utveckling och låtit marknaden styra. Nu sätter vi stopp för den eran. Nu är det dags att vi alla tillsammans tar tillbaka kontrollen över framtiden och bygger upp ett starkt Sverige igen och ett jämlikt Uppsala som är bra för alla.

Tobias Smedberg & Hanna Victoria Mörck

Innehåll:

Miljö och klimat

Bostäder

Skola

Arbetsmarknad, vuxenutbildning & näringsliv

Äldre

Sociala frågor

Kultur, idrott och fritid

Här kan du ladda ner hela programmet: Kommunalpolitiskt program Vänsterpartiet 2022-2026