Vänsterpartiet Uppsala

Torbjörn Björlund fortsätter leda Vänsterpartiet Uppsala

Tidigare riksdagsledamoten Torbjörn Björlund har för tredje gången förtroendet att leda Vänsterpartiet Uppsala. Det beslutades på årsmötet som partiföreningen nyligen hade.

Uppsalavänstern samlades i centrala Uppsala den 29 februari. Mötesordföranden var riksdagsledamoten och tidigare kommunalrådet i Uppsala kommun Ilona Szátmari Waldau.

Årsmötet valde en ny styrelse. För tredje gången har Torbjörn Björlund förtroendet att leda Vänsterpartiet Uppsala. Årsmötet antog den nya verksamhetsplanen och valde också en ny valberedning, samt ett antal andra personval.

Vi pratar med ordförande Torbjörn Björlund.

”Vi ska vara en ”blåslampa i baken” på de andra partierna”, säger ordförande Torbjörn Björlund som har förtroendet att leda Vänsterpartiet Uppsala för tredje gången.

Grattis till förtroendet att leda en av Vänsterpartiets största partiföreningar.

”Tack, det känns roligt och hedrande att fortsatt ha medlemmarnas förtroende”, berättar Torbjörn som tillsammans med nio andra medlemmar valdes till Vänsterpartiet Uppsalas styrelse.

Den nya styrelsen har haft sitt första möte. Hur känns den nya styrelsen tycker du?

”Den nya styrelsen känns kompetent och kommer utveckla partiföreningen ännu mer”.

Vad kommer hända nu?

”Styrelsen är redan i färd med att planera årets aktiviteter. Vi kommer att ha mycket att göra nu. Snart är det ju Första maj!”

Uppsala är en av Sverige största städer. Det skiljer sig mycket med Uppsala från andra platser i Sverige och även inom distriktet. Med cirka 800 medlemmar är Vänsterpartiet Uppsala en av Sveriges största partiföreningar. Vad innebär det tror du?

”Som en av de största föreningarna har vi ett ansvar att ytterligare utveckla vår politik. Både på riksplanet, lokalt och regionalt. Vi ska göra Vänsterpartiet till den viktigaste politiska kraften här i Uppsala t.ex.”

Vilka saker kan vi vänta oss av Vänsterpartiet Uppsala den närmaste tiden? Vad kommer hända det kommande året?

”Vi kommer fortsätta att mobilisera och samla vänsterkrafterna för att motverka det som slår sönder vårt samhälle, stopp mot utförsäljningar och privatiseringar och istället se till att satsa på viktiga verksamheter som skola och omsorg. Vi behöver minska klyftorna i samhället och öka aktiviteterna ute på gator och torg. Se till att vi får ett mer jämlikt samhälle.”

Det blir ditt tredje år som ordförande för Vänsterpartiet Uppsala, före det var du styrelseledamot, vilken utveckling i partiet har du sett under den här tiden?

”Under tiden jag suttit i styrelsen har vi stadigt ökat medlemsantalet. Vi har fler som vill rätta till de orättvisor vi ser idag. Vi har fler utåtriktade aktiviteter och fler som är med på aktiviteterna, så vi utvecklas väldigt positivt just nu.”

Halva mandatperioden har nu gått. När du tillträde var det i den styrande majoriteten. Nu är Vänsterpartiet Uppsala i opposition, fast partiet har fått ökat väljarstöd sedan dess. Hur skulle du beskriva situationen idag?

”Vi är det viktigaste oppositionspartiet i Uppsala idag. Vi kommer naturligtvis att sikta på att sitta med och styra efter nästa val så att vi rättar till orättvisorna och ojämlikheten. Till dess kommer vi att vara ”blåslampan i baken” på alla de andra partierna.”

Till Vänsterpartiet Uppsalas styrelse valdes Torbjörn Björlund, ordförande, Lars Thor, Karin Bennemo, Ylva Maria Larsdotter, Tove Fraurud, Joel Gordon Hultsjö, Firdevs Anik och William Skoglund. Till ersättare valdes Alexander Elmgren och Emma Jidhamre.

Vi önskar den nya styrelsen lycka till!