Vänstermiljarderna är början på en ny riktning

Foto: Edvin Hellsing

Vänstermiljarderna kommer att stärka välfärden. De är inget tillfälligt bidrag, utan början på en ny inriktning för svensk politik, skriver Ilona Szatmári Waldau, kommunalråd (V).

Vänsterpartiet och regeringen är överens om tio miljarder extra till kommuner och landsting. Det innebär ytterligare pengar till välfärden i Uppsala. Det här visar att Vänsterpartiet gör skillnad, att det går att välja en annan väg än skattesänkningar och nedskärningar.

Det är särskilt viktigt att pengarna är permanenta och att de är ett generellt anslag. Kommunerna och landstingen får själva bestämma vad man ska göra med sina nya resurser, var behoven är som störst. Det kommer att innebära fler lärare, undersköterskor, socialsekreterare och andra som utför det viktiga arbetet i välfärden. Det här är inget tillfälligt tillskott utan början på en ny riktning. För att klara framtidens utmaningar måste vi satsa på det gemensamma, Vänsterpartiet behövs i det arbetet.

Förra veckan kunde Vänsterpartiet meddela att vi har genomdrivit en bättre beskattning av bankerna och finanssektorn. Vänstermiljarderna är delvis finansierade av denna reform. Det är så här det ska fungera, vi ska omfördela från de förmögna och mäktiga till det vi äger tillsammans – så att vi kan bygga ett samhälle för alla. Det här är vänsterpolitik i praktiken och vi ska vara väldigt glada att Vänsterpartiet finns med vid förhandlingsbordet.

Nu får vi se vad de här pengarna innebär för Uppsala. I vår kommun återhämtar vi oss fortfarande efter en lång period av borgerlig misskötsel, ekonomin är pressad. Men Vänsterpartiet kommer alltid att arbeta för att välfärden blir starkare och bättre. I det arbetet är vänstermiljarderna det bästa verktyget vi har skaffat oss på väldigt lång tid.

Ilona Szatmári Waldau