Vi tar strid för schyssta villkor och vita jobb

Foto: Edvin Hellsing

Inte en skattekrona till svartarbete eller oseriösa arbetsgivare. Det är målsättningen när kommunens upphandlingar utvecklas för att bli ett starkare verktyg för goda arbetsvillkor.

Delar av den svenska arbetsmarknaden är satt under hård press av lönedumpning och ekonomisk brottslighet. På till exempel byggarbetsplatser, i taxibranschen och i städupphandlingar kapas villkor och sänks löner. Arbetet kan aldrig bli rättvist så länge vissa arbetar till sämre villkor än andra, så länge arbetare skils åt på grund av nationell bakgrund eller när oseriösa företag kan roffa åt sig av skattemedel.

En del av problemen handlar om anpassningar till EU, i andra fall är det frågan om försämringar i den svenska arbetsrätten som är helt självpåtagna. Men det finns saker vi kan göra. I Sverige och i Uppsala är offentlig sektor en stor ekonomisk aktör, det ger makt. För Vänsterpartiet är det självklart att kommunen ska medverka till rättvisa villkor och motverka lönedumpning. Därför har vi kommit överens med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om en modell som ska garantera att Uppsala kommuns upphandlingar leder till goda arbetsvillkor.

I höst drar vi igång med ett pilotprojekt i en upphandling av städtjänster. Kommunen kommer att anlita fackliga företrädare för att följa upp och kontrollera att privata entreprenörer uppfyller avtalet. Det handlar om arbetstagarnas villkor hela vägen ned i eventuella underleverantörer. Kommunen är förhindrad att kräva kollektivavtal vid upphandling – men vi kan kräva kollektivavtalsenliga villkor och vi kan försäkra oss om att det efterföljs.

Kommunens upphandlingar kan och ska vara ett verktyg för en bättre arbetsmarknad. Vi utvecklar nu möjligheten att vara det.

Ilona Szatmári Waldau (V)
Kommunalråd