debattartikel

Bättre vinterväghållning

Just idag känns det som vår i luften, trots minusgraderna på termometern. Snön har smält bort och kvar ligger gruset. Den nuvarande majoriteten, där Vänsterpartiet ingår, har valt att prioritera upp snöröjning på cykelbanor och trottoarer.

Vinterväghållningen har fungerat så pass bra under vintern att Uppsala kommun har fått beröm från sina medborgare. Vi ser det som ett kvitto på att framkomligheten ökar när man prioriterar andra trafikslag än bilen. För att det ska fungera ännu bättre och mer effektivt kommande vintrar ska förändringar i ledningssystemen ske.

Innan det blir aktuellt med vinterväghållning igen blir det förhoppningsvis varmare väder. Upprustningen av det offentliga rummet pågår för fullt, och målet är att utrymmen för vistelse ska skapas. Stadsmiljön ska vara till för människor! Fler sittytor, offentliga toaletter och träd ska planeras och integreras när gator, torg och parker rustas eller blir till. Vi tar hand om dagvattnet smartare genom växtbäddar som även bidrar till stadsgrönskan. När vädret tillåter ska alla medborgare kunna njuta av staden utan att behöva konsumera.

En stor förändring till i år är att organisationen med beställar- och utförarnämnder äntligen har avskaffats, och att kommunen därmed ska sluta med köp- och säljtänket inom den egna verksamheten. Detta är en fråga som Vänsterpartiet drivit länge, och som vi äntligen fått igenom. Förhoppningsvis leder förändringen till en mer effektiv förvaltning, och att kompetensen hos medarbetarna kan tillvaratas bättre. I och med organisationsförändringen har Vänsterpartiet fått ytterligare en ledamot i nämnden.

Bodil Brutemark, ledamot
Per Mattsson, ledamot