ledig tjänst

Vänsterpartiet i Uppsala söker politisk sekreterare

Uppsala kommun styrs av en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Bland Vänsterpartiets ansvarsområden finns bland annat sociala frågor, förebyggande arbete, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Som politisk sekreterare ska du bland annat utveckla partiets politik och stödja Vänsterpartiets förtroendevalda i styrelser och nämnder, både politiskt och administrativt. Förhandlingar med Socialdemokraterna och Miljöpartiet kan förekomma och en viktig del av arbetet är att samarbeta med majoritetens politiska sekreterare. I tjänsten ingår också kontakter med partiföreningen, opinionsbildning och mediakontakter. En del kvälls- och helgarbeten förekommer. Du arbetar tillsammans med en erfaren politisk sekreterare, som kommer att vara delvis tjänstledig för studier.

Tjänsten är 50-100%, beroende på vad som passar dig, och sträcker sig fram till årsskiftet med trolig förlängning fram till valet 2018.

Vi söker dig som delar Vänsterpartiets grundläggande värderingar. Det är en fördel men inget krav om du har erfarenhet av politiskt arbete för Vänsterpartiet. Eftersom mycket skrivande ingår i tjänsten måste du vara en god skribent. Jobbet är självständigt och kräver att du är kreativ, stresstålig, bra på att samarbeta, initiativrik, självgående och en bra organisatör. Kunskap och erfarenhet från kommunalt arbete eller våra ansvarsområden är meriterande.

Formell arbetsgivare är Uppsala kommun men Vänsterpartiets kommunalråd är den faktiska arbetsgivaren.  Lön enligt överenskommelse. Tillträde snarast, med stöd av kommunallagen gäller inte vanlig uppsägningstid utan du har rätt till omedelbar tjänstledighet från nuvarande arbete.

Skicka ansökan med CV och referenser senast den 3 september till [email protected]

För ytterligare information och frågor om tjänsten kontakta Ilona Szatmári Waldau, kommunalråd, 018-727 13 38, eller Erik Wiklund, politisk sekreterare, 018- 727 13 17