budget

En budget för ett jämlikt och jämställt Uppsala

Ilona Szatmári Waldau och de andra rödgröna kommunalråden presenterade i dag budgeten för Uppsala kommun 2018. Vi gör satsningar på välfärd, jämställdhet och rättvisa. Här är några av de saker som visar att Vänsterpartiet gör skillnad.

Vi satsar på barn och unga
Det är under uppväxtåren som det är lättast att påverka en människas utveckling. Därför satsar vi på förebyggande insatser, i hela Uppsala. Den sociala barn- och ungdomsvården får fem miljoner extra. Vi har skapat mindre barngrupper i förskolan, för att alla barn ska få synas. Vi bygger ut elevhälsan, så att barn som mår dåligt kan fångas upp tidigare.

Billigare hyror och fler bostäder för de längst från bostadsmarknaden
Det är för dyrt att bo i Uppsala. Vi arbetar hela tiden för att det ska finnas billigare alternativ. Bland att det ska kunna byggas hyresrätter med hjälp av regeringens och Vänsterpartiets investeringsstöd, som tvingar ned priset per kvadratmeter till en nivå fler människor kan klara av. Samtidigt utökar vi antalet bostadssociala lägenheter till 2000. Det spelar stor roll för till exempel kvinnor som flyr våld i hemmet eller hemlösa som håller på att vända sin tillvaro till det bättre.

En jämställd kommun
Våld i nära relationer är ett av våra stora folkhälsoproblem, därför satsar vi mer på att stoppa det. Vi gör insatser mot strukturella löneskillnader, ingen ska ha sämre lön på grund av sitt kön. Vi fortsätter arbeta för att mänskliga rättigheter ska genomsyra hela kommunen – vem du än är ska du bli rättvist bemött.

Rätt till heltid
Ingen som inte vill ska jobba deltid. Vi har infört rätt till heltid för alla som jobbar med vård och omsorg, nu går vi vidare med resten av kommunen. Samtidigt jobbar vi vidare med att förbättra arbetsvillkoren för alla dem som gör det tunga, svåra och viktiga arbetet i välfärden – så att man ska orka jobba heltid.

Schyssta villkor
Kommunen ska vara en bra arbetsgivare och bidra till schyssta villkor på hela arbetsmarknaden. Vi har arbetat med Vita jobb-modellen som pilotprojekt och kommer nu att införa den i kommunens upphandlingar, för att motverka lönedumpning och svartarbete. Alla ska ha kollektivavtalsenliga löner, ingen arbetsgivare ska kunna konkurrera med dåliga villkor. Vi är också väldigt stolta över att Uppsala kommun ska införa tillitsbaserade arbetsmetoder. Vi behöver komma bort från minutstyrning och detaljreglering uppifrån, de som gör jobbet i välfärden är de som är experter på det och ska ha bättre möjligheter att utföra det på bästa möjliga vis.

Det här är ett urval av innehållet i budgeten. Både sådant som är helt nytt och sådant som har varit med hela mandatperioden men nu når sin kulmen. Budgeten i sin helhet finns snart att läsa på uppsala.se.