Kortare arbetsdag och satsningar på barn i vänsterns Uppsalabudget

Tre olika försöksverksamheter där personal får arbeta sex timmars arbetsdag med bibehållen lön, satsningar på förskola och fritids samt stora jobbskapande åtgärder. Det är några av de saker Vänsterpartiet föreslår i sin budget för Uppsala kommun. Samtidigt riktar Vänsterpartiet kritik mot S och MP för att de vilselett väljarna och nu planerar stora besparingar.

Genom att sätta stopp för vinster i välfärden får vi råd att förkorta arbetstid och återinföra rätt för barn till arbetslösa och föräldralediga att gå på fritids och få fler timmar i förskolan. Vänsterpartiet föreslår också bland annat satsningar på utökad studie- och yrkesvägledning och fler hyresrätter med lägre hyra.

Privata äldreboenden är dyrare än de som drivs av kommunen. Därför kan Vänsterpartiet finansiera satsningar i välfärden genom att återta så kallad LOV-verksamhet (Lagen om valfrihet) i kommunal regi.  Vänsterpartiet vill även spara tre miljoner kronor per år på politikerarvoden.

Vänsterpartiet är också kritiskt till det nybildade minoritetsstyret i kommunen. Styret bestående av S, L och MP har i sin budgetplan ett överskottsmål på över fyra procent år 2021. Jämfört med Vänsterpartiets budget innebär det att de styrande partierna ska spara 207 miljoner kronor i verksamheten om tre år. För bara tre månader sedan stod S och MP bakom ett överskottsmål på drygt två procent, i den budget det rödgröna samarbetet presenterade tillsammans.

Väljarna fick aldrig veta att S och MP planerade öka sparbetingen i kommunen med över tvåhundra miljoner kronor om två år. De finansierar också sin skolsatsning med nedskärningar i socialtjänst och omsorg. Skillnaden mellan de olika budgetförslagen ökar år för år och innebär till slut att med Vänsterpartiets budgetförslag finns för år 2021 207 miljoner kronor mer till kommunens verksamheter, än vad styret har. Detta samtidigt som Vänsterpartiets budget ryms inom ramarna för stabila överskott i finanserna och en god soliditet.

På kommunfullmäktige kommer Vänsterpartiet yrka på att det budgetförslag som presenterades i juni av dåvarande rödgrön majoritet bifalls med ett antal tillägg. Där finns många vänsterförslag redan med, som att bygga bort bristen på LSS-bostäder, en ökad satsning mot hedersrelaterat våld och förtryck och fler platser i kulturskolan.