Vänsterpartiet Uppsala

Joakim Medin om högerpopulismen i Europa och angreppen mot våra rättigheter.

Joakim Medin är utöver journalist också medlem i Vänsterpartiet Uppsala.

Högerradikala och högerpopulistiska partier är på frammarsch och ser ut att kunna göra mycket bra ifrån sig i EU-valet. Vad händer när sådana partier får möjlighet att styra?

Journalisten Joakim Medin har nyligen skrivit rapporten ”Högerradikalerna vid makten i Europa” (Tiden, LO) där han granskar konsekvenserna i fem EU-länder där högerradikaler idag på ett eller annat sätt ingår i regeringen. Främlingsfientlig lagstiftning och attacker mot pressfrihet har dykt upp i varje land, liksom angrepp mot den progressiva fackföreningsrörelsen och arbetares rättigheter.
Vad driver de högerradikala partierna för agendor, och vad är det som står på spel? Varför går det så bra i opinionen för högerradikalerna, och hur vill de förändra Europa?
Joakim Medin har lång erfarenhet av utrikesjournalistik och bevakar högerradikalismens frammarsch i Europa. Han har bl.a. gett ut reportageboken ”Orbánistan” om utvecklingen i Ungern och hur denna inspirerar den europeiska radikalhögern.

Joakim föreläser på Drabanten, Bangårdsgatan 13 Uppsala, klockan 18.00 20.30. En timmes föreläsning och en halvtimme för publikfrågor.