Evenemang

Motionsskrivande klimat – och miljö 25 – 26 januari

Är du intresserad av klimat och miljö? Var med och påverka Vänsterpartiets politik med motionsskrivande.

Två halvdagar, lördag och söndag 25 – 26 januari, har vi två dagar med tema klimat – och miljö med anledning av Vänsterpartiets förslag på nytt partiprogram.

Vill du påverka vår politik genom att lägga en motion till partiprogrammet inför partiets kongress i maj?

Varmt välkommen på en två halvdagar lång Motionsskrivarverkstad med Vänsterpartiet i Uppsala. Den första dagen fokuserar vi på internationell och nationell klimat och miljöpolitik. Vi kollar bland annat på förebilder och exempel i de nordiska vänsterpartiernas omställningspolitik.

Den andra dagen fokuserar vi på den regionala och kommunala politiken. Vi kommer också beröra hur Vänsterpartiet kan utforma bästa möjliga politik på regional och kommunal nivå.

Föranmälan och frågor skickas till [email protected]

Här nedan ser du programmet för dagarna.
Dag 1: lördag 25 januari klockan 10.00 – 14.30: Nationell och internationell klimat och miljöpolitik.

10.00
Vi börjar 10.00 med att diskutera de Nordiska vänsterpartiernas politik för omställning. Vad ser de för lösningar på klimathotet? Vi ser vad de har i sina respektive ekologiska program. Vi kollar på danska Enhetslistan, finska Vänsterförbundet, norska Sosialistiskt Vensterparti och Vänsterpartiets eget eko-eko program.

Här finner du länkar till texterna som bifogas på sitt originalspråk i brist på svenska översättningar (med undantag för det finska programmet). Det är också bra att ha läst det nya förslaget på nytt partiprogram för Vänsterpartiet som publiceras 21 december.

1. För Sosialistiskt Vensterparti, se rubriken i deras principprogram för 2019-2023 med titeln ”En økologisk bærekraftig framtid”.
https://www.sv.no/wp-content/uploads/2019/05/nett_SVLM2019- Prinsipprogram-endelig_vedtak.pdf

2 För Enhetslistan, se deras ”Klimatplan 2030: en socialt rättfärdig väg till det gröna samhället”.

3. För Vänsterförbundet, se deras dokument ”En rödgrön framtid”
Hämta via följande dropbox-länk https://www.dropbox.com/s/hw580lvrhxjp24g/Denr%C3%B6dgr%C3%B6naframtiden.pdf?dl=0 eller se rubriken 3.3 och 3.4 i deras målprogram 2016-2019. https://vasemmisto.fi/teman-ochvarderingar/malprogrammet-2016-2019/

4- För Vänsterpartiet, se vårt ”ekonomisk-ekologiska punktprogram”
htps://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2016/10/Ekoeko-punktprogram-161013.pdf

11.00 – 11.15 har vi en fikapaus.

11.15 – 12.30 sätter vi oss i mindre grupper och brainstormar idéer för Vänsterpartiets nationella klimat- och miljöpolitik.

12.30 – 13.30 Lunch Det finns tillgängligt om du vill göra enklare smörgåsar med pålägg. Vill du någonting stadigare ordnar du ned det själv. Anmäl om du har kostbehov vid intresseanmälan. Alla smörgåsar är lakto-ovo vegetariska.

13.30 – 14.30 Vi återupptar förmiddagens diskussioner med att skriva motioner i mindre grupper. Vi återsamlas sista halvtimmen och följer upp det vi gjort och motionerat om.

Dag 2: söndag 26 januari klockan 10.00 – 14.30. Omställningspolitik på lokal nivå.

10.00

Vi gästas av Tove Pehrson som sitter i distriksstyrelsen i Stockholm och är miljö- och klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Solna. Tove kommer att prata om vad Vänsterpartiet gör i Stockholm med klimat- och miljöfrågor och även presentera deras omställningsplan som de skrev ihop för ett par år sedan. Den finns att läsa här för den som är:

11.00 – 11.15 har vi en fikapaus.

11.15 – 12.30 sätter vi oss i mindre grupper och brainstormar idéer för Vänsterpartiets lokala och regionala klimat – och miljöpolitik. .

13.30 – 14.30 Vi återupptar förmiddagens diskussioner med att skriva motioner i mindre grupper. Vi återsamlas sista halvtimmen och summerar dagarnas diskussioner och motioner.