artikel

På Vänsterpartiets initiativ uppmanas polisen att orosanmäla föräldrar som köper sex

På Vänsterpartiets initiativ 2020-08-07 har socialnämnden i Uppsala kommun beslutat att uppmana Polismyndigheten att orosanmäla föräldrar som köper sex.

Vänsterpartiets Per-Olof Forsblom intervjuas av SVT som du kan ta del av i den här länken.

Initiativärendet till socialnämnden kan du ta del av här nedan. Det syftar till att flytta fram positionerna i arbetet mot att barn far illa i Uppsala kommun. Det andra syftet är att motverka utvecklingen med att människor köper sex. Huruvida en förälder är olämplig för att den köper sex går inte att avgöra generellt, utan behöver bedömas enskilt, även om själva handlingen med att köpa sex givetvis är klart olämpligt och någonting som Vänsterpartiet aktivt arbetar emot. Genom att Socialnämnden får kännedom genom orosanmälningar kan det belysas och enskilda bedömningar göras.

Här nedan kan du läsa Vänsterpartiets initiativärende till Socialnämnden som nu har antagits efter stöd av samtliga representanter.