Hanna Victoria Mörck fortsätter som kommunalråd

På kommunfullmäktiges februarisammanträde väntas Hanna Victoria Mörck väljas till kommunalråd från den 1 mars 2021 fram till nästa val.

Efter valet 2018 blev Vänsterpartiet Uppsalas tredje största parti och det andra största oppositionspartiet. Ett antal poster som vice-ordförande i nämnder och bolag förhandlades fram för att säkerställa att partiet fick insyn och inflytande i politiken i paritet med väljarnas förtroende. Beslutet om vice-ordförande poster upphävdes dock av förvaltningsrätten.

Lösningen med ytterligare en kommunalrådspost på fyrtio procent är för att garantera att partiet fortsätter ha det inflytandet som motsvarar väljarstödet.

– I valrörelsen lovade vi Uppsalaborna att kämpa för ett mer jämlikt Uppsala och jag är glad över att nu få chans att göra det fram till valet, säger Hanna Victoria Mörck, kommunalråd för Vänsterpartiet.

Hanna Victoria Mörck vikarierar i nuläget för föräldralediga kommunalrådet Tobias Smedberg. Ärendet om ytterligare en kommunalrådspost för partiet, denna på fyrtio procent, offentliggjordes på dagens sammanträde med kommunstyrelsens arbetsutskott.

– Det känns bra att vi har kunnat hitta en lösning som ser till att Vänsterpartiet får det inflytande i kommunpolitiken som motsvarar valresultatet, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet.

För mer information kontakta:

Hanna Victoria Mörck
Kommunalråd