Nyheter

Vänsterpartiet Uppsala utsätts för hämndaktion – kommunens politiska stabilitet hotas

Budgetsamarbetet mellan Vänsterpartiet och minoritetsstyret i Uppsala, som har säkerställt politisk stabilitet och en samlad budgetprocess för kommunen i tre år, har nu spräckts. Styret har dragit sig ur pågående förhandlingar om budgeten för 2022 och uppger händelserna i riksdagen som skälet.

– Dagen innan misstroendefrågan väcktes var vi överens om att gå vidare med en budgetöverenskommelse som bland annat rymde viktiga satsningar och reformer för jämlikhet och stärkt välfärd. Att styret väljer att dra sig ur det vi har skakat hand om är olyckligt för uppsalaborna och kan inte ses som annat än en hämndaktion för händelserna i riksdagen,  säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

Uppsala kommun styrs sedan 2018 av ett minoritetsstyre (S,L,MP) som kunde komma till makten tack vare Vänsterpartiets röster. Under mandatperioden har Vänsterpartiet tagit ansvar för en stabil kommunal styrning genom bland annat budgetsamarbeten med de styrande partierna.

Dagen innan misstroendeförklaringen mot Stefan Löfven offentliggjordes blev Vänsterpartiet överens med minoritetsstyret i Uppsala om inriktningen för en budgetöverenskommelse. Men dagen efter att Stefan Löfven förlorade omröstningen meddelade styret att den antagna överenskommelsen inte längre gällde. Ett starkt avgörande skäl till detta agerande uppgavs vara händelserna på riksnivå.

Det innebär att det inte längre finns en säkrad majoritet för mittenstyrets politik och inte heller för deras kommande budget, någonting som riskerar att utsätta Uppsala kommun för oro och instabilitet. Styret räknar med att Vänsterpartiet kommer att släppa igenom styrets budget utan att få något inflytande i den, någonting som Vänsterpartiet menar inte kommer att hända.

Vänsterpartiet accepterar inte lokala hämndaktion för det som sker nationellt. Vi accepterar inte heller att Uppsala kommun och dess invånare utsätts för de risker som kommer av en oförmåga att styra kommunen och säkerställa ett demokratiskt stöd för politik och budget. Det är därför vi nu inleder diskussioner med övrig opposition. Vi tar ansvar för kommunens framtid, säger Tobias Smedberg.

Nästa steg blir för Vänsterpartiet att bjuda in övrig opposition, framförallt UppsalaAlliansen (M, C, KD) i syfte att ta ansvar för styrningen av Uppsalas ekonomi och säkerställa att vi kan bygga en majoritet bakom viktiga budgetbeslut.

Konsekvenserna av en sådan dialog kan vara

• Att Vänsterpartiet och övrig opposition röstar igenom ändringar i styrets budget. Det har vi gjort tidigare och det kan ske igen.
  • Att Vänsterpartiet och övrig opposition kommer överens om en gemensam budget, i delar eller i sin helhet. Vi har tidigare funnit tillräckligt med gemensamma nämnare för att lägga fram en gemensam ändringsbudget. Det kan finnas förutsättningar för att även detta kan bli aktuellt igen.
  • Att Vänsterpartiet konstaterar med övrig opposition att det inte längre finns en majoritet i fullmäktige för nuvarande styrande koalition.

Resultaten av diskussionerna kommer presenteras senast i september när minoritetsstyret har lagt fram sin budget.