Porta Attendo från äldreomsorgen

– Attendo har upprepade gånger visat sig vara ett företag som prioriterar att göra vinst framför att säkerställa äldres välmående. Det är ett bolag som saknar kontroll över sin verksamhet och de har ingenting i vår kommun att göra, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

Partiet har idag torsdag lämnat in ett förslag till beslut till Äldrenämnden om att kommunen ska göra sig av med Attendo inte bara inom hemtjänsten, utan även som utförare inom LOV-systemet (Lag om valfrihet) för särskilda boenden för äldre.

Även där har allvarliga brister förekommit, någonting som rapporterades om redan 2020 där flera brister inom arbetsmiljön hos Attendos boenden i Uppsala avslöjades av lokalmedia.

Nu vill Vänsterpartiet att äldreförvaltningen ska få i uppdrag att snarast möjligt reda ut hur kommunen kan säga upp nuvarande avtal med Attendo som utförare inom kommunens äldreomsorg. Personal inom företaget ska ges möjlighet att följa med till en ny utförare eller egen regi.

– Attendo har förbrukat sitt förtroende hos Uppsala kommun. Det är hög tid att vi sätter ner foten. Äldres hälsa och välbefinnande ska inte äventyras av ett privat bolag som jagar vinst till varje pris, säger Tobias Smedberg.

För mer information kontakta:

Tobias Smedberg
Kommunalråd