Gottsunda

Vänsterpartiet överklagar Gottsundaförsäljningen

Kommunstyrelsen har klubbat igenom den omstridda försäljningen av Gottsunda centrum till fastighetsbolaget Hemmaplan. Men försäljningen överklagas nu till förvaltningsdomstolen av Vänsterpartiet, som anser att det måste prövas om beslutet gått rätt till.

Vänsterpartiet anser att försäljningen har genomförts på ett sätt som strider mot kommunfullmäktiges intentioner. Därför bör ärendet skickas tillbaka till kommunens högst beslutande organ innan en försäljning kan ske.

Tanken från början var att sälja centrumet till en socialt ansvarigt aktör som utses i konkurrens och som betalar ett högt pris. Nu har vi gjort precis tvärtom. Vi vill få det prövat om det verkligen är tillåtet att göra på det här viset, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

Beslutet att sälja Gottsunda centrum fattades 2019 och försäljningen skulle ha gått till genom en så kallad idékoncepttävling. Den aktör med bäst idéer om hur centrumet kunde utvecklas med social hållbarhet skulle få ta över centrumet. Dock fanns ingen kapitalstark aktör som önskade ge sig in i ett sådant projekt. Gottsunda centrums bokförda värde har skrivits ned för att locka en köpare.

– Socialdemokraterna pratar gärna om god ekonomisk hushållning. Bara för att i nästa stund sälja Gottsunda centrum till ett underpris och utan att ha fått igen ens hälften av den miljard vi skattebetalare investerat i centrumet. Gottsunda behöver satsningar och utveckling. Inte utförsäljningar och avveckling, säger Tobias Smedberg.

Beslutet att sälja klubbades på kommunstyrelsen den 11 maj. I överklagan begär partiet inhibition i väntan på att domstolen har avgjort ärendet. Man anser dessutom att beslutet att avslå partiets yrkande om att låta fullmäktige avgöra i ärendet bör ogiltigförklaras.

För mer information kontakta:

Tobias Smedberg
Kommunalråd