Pressmeddelande

Uppsala blir första kommun i landet att avsluta valfrihetssystem inom särskilda boenden för äldre

En överenskommelse mellan S-V-MP styret och Utvecklingspartiet demokraterna ska göra Uppsala till en mer äldrevänlig kommun. Den första delen berör boendefrågan. Upphandling av särskilda boenden för äldre enligt Lagen om valfrihet (LOV) ska upphöra och ersättas med ramupphandlingar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Målet är att ge kommunen större rådighet över särskilda boenden.

Uppsala kommun är en av cirka 20 kommuner som använder sig av Lag om valfrihetssystem, LOV, inom särskilda boenden för äldre. LOV gör att omsorgsaktörer själva bestämmer när, var och i hur stor utsträckning de vill bygga äldreboenden. Idag har Uppsala kommun ett överskott av platser på särskilda boenden, någonting som kostar kommuninvånarna mellan 30 och 50 miljoner kronor per år, och en bristande geografisk spridning på boenden.

– Det måste vara Uppsalabornas behov som avgör var och hur många äldreboendeplatser som ska byggas i vår kommun. Med den här överenskommelsen säkerställer vi det. Nu kommer vi kunna lägga pengarna på äldreomsorgen i stället för på tomma platser, säger Tobias Smedberg (V).

Enligt överenskommelsen ska kommunen driva ca 50 procent av Uppsalas särskilda boenden och privata och idéburna icke vinstdrivande aktörer driva ca 50 procent. Högre ersättningsnivåer med större förutsägbarhet, längre avtalsperioder och tät dialog med utförarna ska ge bättre möjligheter till långsiktig planering. Förslaget innebär inga förändringar för Uppsalaborna då den enskildes valfrihet inte påverkas.

– Den enskildes valfrihet är kvar och kommer på sikt att stärkas. Nu kan vi säkerställa att framtidens äldreboenden byggs med bättre geografisk spridning, säger Stefan Hanna (UP).

– Det känns bra att teckna en överenskommelse som kommer ge mer långsiktiga och stabila förutsättningar för kommunens äldreomsorg. Kommunens resurser ska gå till att höja kvaliteten på våra särskilda boenden för äldre, inte till tomma lokaler, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Utöver särskilda boenden för äldre tar överenskommelsen ett helhetsgrepp om bostadsfrågan för äldre. Ett behov av fler anpassade seniorbostäder som inte kräver biståndsbeslut har identifierats. Två nya seniorbostäder ska tas fram inom kort.

– När andelen äldre växer behöver kommunen kunna planera för framtidens behov av äldreomsorg. Den möjligheten säkerställer vi nu genom denna överenskommelse, säger Linda Eskilsson (MP).

Ärendet om att avsluta LOV skickas idag 12 mars till äldrenämnden och sedan vidare till beslut vid kommunfullmäktige i april. Det väntas ta cirka 18 månader från beslut till full implementering.

Kontakt:

Tobias Smedberg (V), ordförande i äldrenämnden