Olämpligt lönekriterium
Den rödgröna majoriteten har under mandatperioden arbetat för en skola som ger varje enskild elev förutsättningar för en bra start i livet. Vi är överens om målsättningen: en jämlik skola.
Vi har bland annat satsat 1,8 miljarder i en historisk upprustning på förskolor och skolor med renoveringsbehov, fördelat mer resurser till skolor med större behov och beslutat att skolan ska vara helt avgiftsfri. Vi har minskat barngrupperna i förskolan och förskolepersonalen får nu tillgång till arbetskläder. Elevernas skolväg blir säkrare och läxhjälp kan idag erbjudas i större utsträckning än tidigare. Satsningar har gjorts på löneökningar.
Vi är också överens om att lärarna ska ha mer tid för undervisning.
Vänsterpartiet är överens med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om vår framgångsrika skolpolitik. Vänsterpartiet är dock inte överens med Socialdemokraterna och Miljöpartiet angående ett av de lönekriterium som utbildningsförvaltningen utarbetat. Det lönekriterium för högre lön som är kopplat till utökad undervisningstid. Det anser vi är både osakligt och olämpligt. Vi vill att det tas bort.
Trots våra satsningar är lärarnas arbetsbelastning fortsatt hög. Det är av den orsaken olyckligt att ett av de lönekriterium som utbildningsförvaltningen utarbetat kopplar möjligheten till löneökning till en utökning av antalet undervisningstimmar. Det är att försöka motivera lärare att undervisa mer så att de får mer lön, istället för att ge lärarna rätt förutsättningar för att kunna undervisa mer. Det riskerar att leda till ytterligare stress och press på lärarna.
Kriteriet med ökad undervisningstid för högre lön riskerar också medföra en orättvis lönesättning. Vi är oroliga för en utveckling i skolan där endast det mätbara spelar roll. Många saker som lärare gör kan inte lika enkelt mätas och ger därför inte samma möjlighet till löneökning. Till exempel kan det handla om ett bra bemötande av elever i behov av särskilt stöd.
Mer undervisningstid för lärarna är viktigt, men att ansvaret för det ligger på lärarna är att börja i fel ände. Vi ser att det är en organisatorisk fråga. Vi måste minska lärarnas administrativa börda för att det ska finnas utrymme till fler undervisningstimmar. Börjar man inte i den änden så riskerar det att skapa en ännu mer stressfylld arbetssituation för lärarna. Det missgynnar både elever och lärare.
Sverker Åslund
Gruppledare (V) i utbildningsnämnden