Arbetsmarknad, vuxenutbildning & näringsliv

Vision

Alla människor har rätt till ett arbete med goda villkor. Tillgången till ett arbete med trygg inkomst är grundläggande för att förebygga sociala problem. Kommunen ska ge stöd till den som står långt ifrån arbetsmarknaden, skapa förutsättningar för ett starkt näringsliv och utveckla Uppsala som besöksstad. Kommunen ska också bidra till att öka efterfrågan på arbetskraft. Allt detta ska ske samtidigt som den kommunala organisationen tryggar sina egna rekryteringsbehov, för en starkare välfärd. Full sysselsättning är målet för Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitik.

Bekämpa arbetslösheten med investeringar och välfärdssatsningar

Arbetslöshet innebär en personlig utsatthet, socialt och ekonomiskt. Den ökar risken för både fysisk och psykisk ohälsa. Individer som fastnar i långvarig arbetslöshet förlorar makten att påverka sitt eget liv. För kommunen innebär arbetslöshet ökade sociala problem och högre kostnader för ekonomiskt bistånd. De som i störst utsträckning drabbas är utomeuropeiskt födda, personer med funktionsnedsättningar och äldre personer med kort utbildning. Långtidsarbetslöshet hos en förälder är ofta orsaken till barnfattigdom. Att inte behärska det svenska språket utgör en hög tröskel till arbetsmarknaden.

Vänsterpartiet vill att kommunen ska använda sina egna ekonomiska muskler för att bekämpa arbetslösheten och sträva mot en full sysselsättning. Kommunen ska stärka individens rätt att delta i arbetslivet efter förmåga. Kommunen ska arbeta aktivt för att förebygga att människor slås ut från arbetsmarknaden. Den viktigaste åtgärden för att bekämpa arbetslöshet är offentliga investeringar och en väl utbyggd välfärd. Kommunen kan genom investeringar efterfråga mer arbetskraft och förebygga arbetslöshet.

Kommunen ska stärka människors ställning på arbetsmarknaden. Den som inte har gymnasiekompetens ska erbjudas och uppmuntras att läsa in en sådan med goda villkor. Det ska även finnas goda möjligheter till att skola om sig efter genomgången gymnasieutbildning.

Vuxenutbildningen har en viktig roll i att människor ska kunna skola om sig och kompetensutveckla sig under sitt arbetsliv. Den ska värnas och utvecklas. Ingen ska nekas plats i vuxenutbildningen. Den yrkesinriktade vuxenutbildningen behöver göras mer attraktiv och lyhörd inför arbetsmarknaden.

Vuxenutbildningen ska återkommunaliseras. Privata aktörer är kostnadsdrivande utan att höja kvaliteten och ska bort. Kommunen behöver utveckla det uppsökande arbetet inom arbetsmarknadsområdet.

Kommunen har upprättat jobb- och utbildningscenter i Gottsunda och Gränby. Detta arbete ska utökas och startas upp i flera stadsdelar. Med en ökad fysisk närvaro av kommunens arbetsmarknadsinsatser ska fler kunna få tillgång till utbildning och olika individanpassade insatser.

Kommunen har växande utmaningar att rekrytera personal inom sina verksamheter. För att hantera det ökade rekryteringsbehovet inom kommunens verksamheter krävs goda arbetsvillkor för de anställda. För att underlätta kompetensförsörjningen och bekämpa arbetslösheten ska kommunen utnyttja statliga insatser som exempelvis extratjänster eller traineeanställningar.

Anonyma rekryteringar är ett av verktygen som kommunen kan använda för att motverka diskriminering på arbetsmarknaden, och metoden kan testas och utvärderas i en eller flera av kommunens verksamheter.

Arbetslösa behöver ges möjligheten att kombinera arbete eller praktik med studier. Kommunen ska anställa enskilda för arbetsuppgifter som inte kräver omfattande formella meriter men som ger tillgång till kompetensutveckling. Det är en rättighet att utifrån behov få försörjningsstöd och arbetsmarknadsinsatser.

Arbetsmarknadsinsatserna ska vara jämställda.

Inom gruppen nyanlända är det viktigt för många att få tillgång till utbildnings- eller arbetsmarknadsinsatser redan i asylfasen, och kommunen ska medverka till detta när det är möjligt.

Under liberalernas styre har arbetsmarknadsinsatser blivit detaljstyrda och privatiserade. Människor ges inte längre ett individanpassat stöd utifrån sina behov; istället standardiseras verksamheterna och alla ska anpassas efter en och samma mall. Det har gjort verksamheten mindre framgångsrik och sämre för de som behöver stöd. Vi behöver införa en tillitsbaserad styrning som utgår från de höga kunskaper vår egen personal besitter och från de behov individen har.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• kommunen ska vara en aktiv part i arbetet med att bekämpa arbetslöshet genom offentliga investeringar och utbyggd välfärd.
  • ingen ska nekas plats på vuxenutbildningen.
  • fler jobb- och utbildningscentrum ska upprättas.
  • arbetslösa ska ges bättre möjlighet att kombinera arbete med studier.
  • arbetsmarknadsinsatser och försörjningsstöd ska ges efter behov.
  • vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser ska kommunaliseras.
  • arbetsmarknadsverksamheten ska implementera tillitsbaserad styrning.
  • kommunens arbetsmarknadsinsatser ska vara jämställda.

Politiker ska dela medborgarnas vardag

Politiker ska vara förankrade i medborgarnas vardag och bör därför ha arvoden som motsvarar vad folk i allmänhet tjänar. Vänsterpartiet tillämpar därav en partiskatt för alla sina företrädare samtidigt som vi driver på för att politikers höga inkomster idag ska minskas och istället satsa dessa medel på välfärden.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• kommunens politikers arvoden minskas, i synnerhet politiker med heltidsuppdrag.

Bättre näringsliv

Bostadsbristen är ett av de största problemen som företag i Uppsala möter. Även brist på kommunikationer och utbyggt bredband utgör en svårighet för att människor ska kunna driva företag i hela kommunen. Lokala butiksägare riskerar idag att konkurreras ut när externa köpcentrum etableras.

Fler hyresrätter bidrar till en mer dynamisk arbetsmarknad och ger bättre möjligheter att rekrytera. För att stärka företagande på landsbygden ska kommunen köpa närproducerade varor och förhindra att landsbygdens service slås ut av externhandelscentra.

En blandning av företag av olika storlek och i olika branscher ger en större trygghet för jobb och utveckling. Kommunen ska stötta upp de verksamheter som ger hjälp och stöd till människor som vill starta företag i Uppsala. Särskilt stöd ska ges till kvinnor för ett mer jämställt företagande.

En markpolitik för småföretagare ska öka möjligheterna för mindre företag att få köpa mark och etablera sig i kommunen.

Kommunen ska bidra till att det blir lättare för kooperativa arbetarägda företag att komma igång med och finansiera sin verksamhet.

Kommunens upphandlingar ska utvecklas så att de företag som tar ansvar för miljö, klimat och arbetsvillkor premieras.

Företagare och privatpersoner som behöver tillstånd och tillsyn ska möta en effektiv kommunal organisation, handläggningstiderna ska vara korta.

Kommunen kan genom en mer attraktiv yrkesinriktad utbildning bidra till att näringslivet klarar kompetensförsörjningen bättre.

Kommunen ska bli bättre på att stödja arbetsintegrerade sociala företag att etablera sig och växa. Fler upphandlingar kan anpassas efter sociala företags förutsättningar.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• företags rekryteringsmöjligheter förbättras genom ökat antal hyresrätter.
  • kommunen köper närproducerade varor.
    stöd ges till kvinnor som bidrar till ett jämställt företagande.
  • tillstånd- och tillsynsverksamheten i kommunen ska vara effektiv med korta handläggningstider.
  • Yrkesutbildningen ska bidra till näringslivet.
  • Upphandlingar ska premiera företag som tar ansvar för miljö, klimat och arbetsvillkor.
  • kommunen ska ta fram en markpolicy för småföretagare.