sida

Miljö och klimat

Vision

Uppsala kommun ska ställas om till en ekologiskt och socialt hållbar kommun att leva i. Dagens och kommande generationer ska kunna leva ett gott liv inom jordens, naturens och klimatets gränser. År 2030 ska kommunen vara fossilfri för att därefter kunna bli klimatpositiv. Den framtida stadsplaneringen – bebyggelsen av nya bostäder, arbetsplatser, offentlig service och handel ska främja ett smidigt liv utan bil. Både i staden och på landsbygden.

Miljö- och klimatproblemen kan bara lösas tillsammans och genom att medborgarnas engagemang tas tillvara. Vänsterpartiets klimatpolitik är till för alla, inte bara för dem rika. Det sociala perspektivet utgör en av grundpelarna.

Klimatsmart samhällsplanering
Uppsala stad omges av Sveriges bördigaste jordbruksmarker och en levande landsbygd. Kommunen står inför en stor befolkningsökning. Det är en befolkningsökning som kräver en hög investeringstakt, utmaningen är att se till att detta sker med social och ekologisk hänsyn. Idag ser vi hur tillväxt prioriteras framför den ekologiska hållbarheten.

Uppsala behöver göra stora bostadsinvesteringar under de närmaste åren. Bebyggelsen ska vara ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar.

Jordbruksmark som asfalteras kan aldrig återställas till jordbruksmark. Därför måste Uppsalas tillväxt ske genom att i första hand förtäta ytor i anslutning till platser där det redan finns samhällsservice och kollektivtrafik. Av yttersta vikt är att förtätning sker varsamt och med en helhetssyn som tar hänsyn till och väger samman befintliga eller framtida sociala och ekologiska värden i stadsrummet. Ytor att förtätas ska i första hand vara sådana som idag används för bilrelaterade ändamål som parkeringsplatser och gatumark samt gammal industrimark. Eller på marker som inte är tätortsnära skogar, bördig jordbruksmark eller sådana grönområden som är till för lek, rekreation och motion. Avsteg från detta kan göras för exploateringar som har stort värde för den sociala hållbarheten.

Uppsala ska bli en träbyggnadskommun och införa byggande i trä som norm även i flerfamiljshus. Att bygga i trä är klimatsmart och är ett av flera verktyg för att kunna pressa bostadskostnaderna nedåt.

Solceller ska installeras senast år 2025 på alla kommunala tak där så är lämpligt. Kommunen ska också nå ett mål om en effektiv och hundraprocentigt förnybar uppvärmning och elproduktion för drift av kommunala fastigheter.

Kommunen ska främja utvecklingen av energioptimering i kommunens fastigheter och gatumark, genom energieffektivare uppvärmning, isolering, vattenförbrukning, ventilation, elsystem och belysning. Kommunal energirådgivning förenklar för invånare och företag att energioptimera sina hem och verksamheter.

Återvinning, återbruk och cirkulär ekonomi är positiva inslag i hållbarhetsarbetet då de minskar behovet av jungfruligt material och nytillverkning och avlastar jordens resurser. För att underlätta för Uppsalaborna och Uppsala kommun att bidra till utvecklandet av en cirkulär ekonomi ska en återbruksgalleria upprättas. Det ska leda till fler tillfällen för återbruk, nya arbetstillfällen och att material, varor och tjänster återbrukas.

I markanvisningsavtal ska kommunen ställa krav gällande energisnåla byggnader och bevarande av värdefull natur. Större exploateringar som exempelvis utbyggnaden av de sydöstra stadsdelarna ska sträva efter att ha en nollbudget för koldioxidutsläpp. Krav ska ställas på klimatvänliga material vid upphandling inför bygg- och renoveringsprojekt.

Vid nybyggnation ska grönytor med gott om bänkar och träd anläggas. Fler tätortsnära skogar ska skyddas genom bestämmelse om naturreservat. Årike Fyris, Stadsskogen, Stadsparken, Gottsundagipen, Kronåsen och Sunnerstaåsen ska skyddas.

Flera bostäder ska byggas där det finns goda möjligheter till spårburen kollektivtrafik. Stadens tillväxt bör i första hand ske så att kommunen kan erbjuda tät kollektivtrafik, cykelleder och trygga vägar för gångtrafikanter.

Hållbarhet innebär närhet till viktiga samhällsfunktioner. För att fortsatt kunna erbjuda kommunal service och närhet till kulturutbud och handel är en varsam och genomtänkt förtätning av Uppsala stad en nödvändighet. För att säkra miljömässigt kloka kommunikationer bör bostadsbyggandet utanför Uppsala stad framför allt ske i de tätorter som ligger utefter järnvägsstråk, såsom Vänge och Järlåsa i väster, Storvreta, Vattholma och Skyttorp i norr och Bergsbrunna i söder. Kommunen behöver ta ett större ansvar för utvecklingen av dessa orter, och ta fram utvecklingsplaner där ett helhetsgrepp tas om orternas utveckling. Dessa tätorter ska ha bra utbud av service.

Uppsala ska inte ha en egen flygplats för civilflyg. På sikt ska Ärna flygplats läggas ned eller flyttas för att Uppsala ska kunna växa norrut. Att ha stridflygplatsdivisioner placerade två kilometer från centrum i Sveriges fjärde största stad är inte rimligt.

Kommunens hantering av dagvatten ska minimera risken för översvämningar. Parker, trädplantering och grönstrukturer ska användas som skydd mot översvämningar, luftrening och bullerdämpning. För att värna insekters habitat ska tak och väggar användas för odling och gräsmattor ska ombildas till ängar.

Allmänhetens tillgång till vatten och natur är ovärderlig, kommunen ska vara mycket restriktiv vid tillståndsprövning av dispens från strandskyddet.

Ekologisk odling ska vara självklart på kommunal mark liksom att ekologiska råvaror och stor andel vegetarisk mat ska vara norm i den mat som kommunen själv tillagar eller upphandlar. Kemiska besprutningsmedel ska inte användas i kommunal eller upphandlad odling. Uppsalas skolor ska bidra till att kommunen klarar ett mål om att halvera köttkonsumtionen.

En ansvarsfull resurshantering som inte belastar framtida generationer måste sätta ekologiska gränser och klimatmålen i första rummet. Klimatnödläge ska utlysas i Uppsala kommun för att signalera vikten av vår tids ödesfråga och för att påskynda arbetet med att ta fram fler åtgärder som kan vidtas för att rädda vårt klimat och möta målen i Parisavtalet.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

  • det sociala perspektivet ska öka inom samhällsplaneringen.
  • bebyggelse ska ske med mer ekologiskt hållbara alternativ.
  • kommunen ska ställa krav vid markanvisningar på energibesparande och bevarande av värdefull natur.
  • parker, trädplantering och grönstrukturer ska användas som skydd mot översvämningar, rening av luften och bullerdämpning.
  • bostadsbyggande ska ske där det finns eller kan uppföras goda kollektivtrafikmöjligheter.
  • gång- och cykel och kollektivtrafik ställs i centrum vid trafikplanering.
  • kommunen ska vara restriktiva mot dispens från strandskydd.
  • Uppsalas tillväxt sker genom att förtäta där det redan finns samhällsservice och kollektivtrafik.
  • den mat kommunen själv tillagar och upphandlar för sina verksamheter ska vara ekologiskt odlad och merparten vegetarisk.
  • Uppsala inte ska ha en egen flygplats för civilflyg. På sikt ska Ärna flygplats läggas ned för att Uppsala ska kunna växa norrut.
  • Uppsala kommun ska utlysa klimatnödläge.
    Uppsala ska bli en träbyggnadskommun och inför en träbyggnadsnorm.
  • avgiftsfritt sommarlovskort i kollektivtrafiken ska införas för skolungdomar.
  • det ska upprättas en återbruksgalleria med inspiration av Retuna i Eskilstuna.
  • det ska vara ett större kommunalt ansvarstagande för etablering av laddstolpar.
  • det ska finnas en kommunal lådcykelpool.
  • kommunalt främjande av hyggesfritt skogsbruk.
  • det ska vara en halvering av kommunens köttkonsumtion.
  • kommunen ska upphandla mer svenskt naturbetat kött.
  • det ska etableras flera ängsliknande dikesmiljöer för biologisk mångfald.
  • en strategi för minskad användning av cement och betong ska tas fram.
  • kommunen ska genomföra en pilot med att få ner koldioxidavtrycken till 1 ton per person och år i flerbostadshus.
  • kommunen ska få i uppdrag att säkerställa framtida vattenförsörjning och möjlighet till utbyggnad av Järlåsa samt av orterna utmed Upptågets norrsträckning.
  • kommunen ska fortsätta att välja bostadsbyggande framför att bygga parkeringsplatser.
  • kommunen ska testa en återbruksnod i någon stadsdel/tätort dit medborgare kan gå för att lära sig och genomföra reparationer av kläder, elektronik och cyklar.
    kommunens pengar ska investeras i hållbara och fossilfria fonder, inte i fossila bolag.

Det ska vara enkelt att förflytta sig hållbart

Idag krävs det ofta tillgång till bil för att kunna leva ett smidigt och innehållsrikt liv, framförallt på landsbygden. Bostadsområden, arbetsplatsen, skola och offentlig service är utspridda i staden och kräver transport mellan områdena för att ta del av allt det som Uppsala kommun har att erbjuda. I det fall kollektivtrafik finns att tillgå är den kostsam för den enskilde och alldeles för gles när det gäller åktider. Den bilberoende staden tär på vår miljö och kräver stora ytor i staden för parkeringsplatser.

Vänsterpartiet Uppsala vill minska det onödiga resandet genom att skapa både stadsdelar och tätorter med en blandning av bostäder, arbetsplatser och centrum med offentlig- och kommersiell service. Kommunen ska planera med ett helhetsperspektiv som inkluderar allt som behövs för ett gott liv: skolor, förskolor, samlingslokaler, kommersiella lokaler och grönområden.

Kommunen ska i samverkan med regionen stimulera och underlätta det kollektiva resande inom kommunen och till viktiga knutpunkter i länet. På landsbygden ska det finnas gott om pendlarparkeringar för cykel-, bil och kollektivåkande från de större trafikstråken.

Uppsala ska främja statlig finansiering för att utveckla den spårburna kollektivtrafiken via Dalabanan och Ostkustbanan. Det möjliggör pendling mellan fler orter än Uppsala och Stockholm. Fyra spår till Stockholm och en station i Bergsbrunna gör att Uppsala kan växa söderut. När staden växer är spårvagn ett lämpligt transportmedel som kollektivtrafik i Uppsala eftersom den har överlägsen transportkapacitet jämfört med buss och innebär bättre ekonomi ur ett långsiktigt perspektiv.

Genom billig och tät kollektivtrafik kan antalet parkeringsplatser för bilar minska. Ytor kan frigöras för annan markanvändning. Våra torg ska inte användas till parkeringar utan vara till för torghandel och som mötesplatser.

Flyget är en av de största utsläpparna vilket späder på klimatkrisen. Det är därför viktigt att Uppsala kommun som en framstående förkämpe i klimatarbetet bidrar till minskat flygande.

Fossilfria transporter ska öka i kommunen, antalet laddstolpar för elbil ska under kommande mandatperiod öka i snabbare takt. Kommunens centrumdelar ska endast trafikeras av fossilfriafordon år 2025. Kommunen ska under en testperiod införa en kommunal bilpool med eldrivna bilar.

Det ska vara lätt och riskfritt att ta sig fram på cykel i Uppsala. Cykel- och promenadvägar till skolor och förskolor ska prioriteras, både när det gäller investeringar och underhåll. Cykelbanorna ska i största möjliga utsträckning vara separerade från bil- och gångtrafik. Kommunen ska erbjuda billiga hyrcyklar och flera platser med pump- och tvättmöjlighet.

Under de senaste åren har elsparkcyklarna blivit ett välanvänt transportmedel i Uppsala. De skulle, om de används rätt, kunna bidra till utvecklingen av ett hållbart resande. Men elsparkcykeln är också ett transportmedel som fört med sig många problem ur både miljö- och folkhälsosynpunkt, och för att elsparkcyklarna ska kunna bidra till ett hållbart resande måste deras användning begränsas och regleras. Kommunen ska själv upphandla tjänsten och ställa strikta och tydliga krav på leverantören när det gäller inte bara sådant som anställningsvillkor, upphämtning och parkering av fordonen utan också reglerna för deras framförande.

Alla ska kunna röra sig fritt i staden. Barns rätt till områden för lek och natur ska säkras. Genom feministisk stadsplanering kan otrygghet byggas bort och alla offentliga rum tillgängliggöras för kvinnor. Planering av parker, gemensamma ytor och allaktivitetsplatser ska utgå från ett jämställdhetsperspektiv. En trafikplanering som utgår från gångtrafikanters och cyklisters behov ska prioriteras.

Samverkan mellan Uppsala stad och kommunens landsbygd behöver utvecklas på ett sätt som gör att stadens starka tillväxt inte leder till att landsbygden utarmas. Det är viktigt att omgivande landsbygd och de mindre orterna inom kommunen är levande och kan hålla en hög kommunal och privat servicenivå. Levande centrumbildningar är viktigt även i kommunens kransorter.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

  • de onödiga biltransporterna ska minska.
    stadsdelar och landbyggdsorter ska planeras ur ett helhetsperspektiv.
  • det kollektiva resandet ska stimuleras.
  • fler pendlarparkeringar på landsbygden ska anläggas.
    kollektivtrafiken ska bli tätare och billigare.
  • fossilfria transporter ska öka och fler laddstolpar byggas.
  • Uppsala kommun bidrar till aktivt uppmuntrande av klimatsmarta val, i synnerhet gällande resor och att flygandet minskar.
  • kommunens centrumdelar ska bli fossilfria år 2025.
    alla ska kunna röra sig fritt i staden.
  • gång- och cykeltrafik ska prioriteras.
  • kommunens kransorter ska ha levande centrumbildningar.

Dela den här sidan:

Kopiera länk