Satsningar för jämlikhet och jämställdhet

Den rödgröna majoriteten presenterade i dag sitt förslag till budget för 2016. Det blir 30 öre i skattehöjning, men också tydliga satsningar på jämlikhet och jämställdhet.

Uppsala har stora behov. Vi behöver investera i skola och omsorg. Vi måste bekämpa skillnaderna mellan kvinnor och män, ta ansvar för klimatkrisen och minska klyftorna.

Trots att vi är ett rikt land och en kommun med goda förutsättningar ser vi att det saknas resurser. De flesta av Sveriges kommuner och landsting har en svår ekonomisk situation. Vänsterpartiet har fört fram krav till regeringen om att Sverige behöver statliga skatter som ger kommunerna utrymme att satsa på välfärd och som har en verkligt omfördelande effekt. Det har vi inte fått gehör för. I Uppsala kommun ingår Vänsterpartiet i en rödgrön majoritet som inte är villig att göra stora besparingar i välfärden för att kunna återhämta Alliansens misskötta ekonomi. Därför höjer vi skatten med 30 öre.

För Vänsterpartiet har det varit viktigt att de satsningar vi gör har en effekt på jämlikheten och jämställdheten i Uppsala kommun, att de bidrar till minskade klyftor. Vi minskar barngrupperna i förskolan och höjer kvalitén i lågstadiet. Vi ger de ekonomiska förutsättningar som krävs för att vi ska kunna vara en öppen kommun med ett generöst flyktingmottagande. Vi trappar upp arbetet mot våld i nära relationer. Vi prioriterar pengar till särskilda boenden och meningsfulla fritidsaktiviteter för människor med funktionshinder. Vi stärker föreningslivets möjlighet att utvecklas och fortsätta göra skillnad. Vi lyfter fram rätten till heltid och ett motverkande av delade turer som en central del av kommunens personalpolitik. Vi gör kultursatsningar som kommer att ge fler unga Uppsalabor en chans att prova på musik, dans, teater – oavsett vem de är eller i vilken familj de föddes.

Att vända det borgerliga projektet är en svår utmaning. Men att skapa en modern, demokratisk och solidarisk kommun var Vänsterpartiets löfte till Uppsalaborna i valet och det står vi fast vid. Den rödgröna budgeten för 2016 är ett tydligt steg i den riktningen.

Ilona Szatmári Waldau
Kommunalråd