En öppen och solidarisk kommun

Uppsala kommer att ta emot ett stort antal flyktingar den närmaste tiden. Kommunalrådet Ilona Szatmári Waldau skriver om varför det är nödvändigt och hur vi ska klara det på bästa sätt.

Under måndagen kommer 40 flyktingar till Uppsala, anvisade av Migrationsverket som en del av den stora mobilisering som just nu sker över hela Sverige för att ta emot många tusentals människor på flykt. Kommunen har på kort tid ställt 250 boendeplatser till förfogande, som ska fungera som evakueringsplatser tills man kan flytta in i boenden i Migrationsverkets regi. Ingenting tyder på att behovet kommer att minska under den närmaste tiden.

Vänsterpartiet tror på en flyktingpolitik på mänsklig och solidarisk grund. Många av våra medlemmar har den senaste månaden varit djupt engagerade i att på olika sätt hjälpa människor som anländer till Sverige. Fler frivilliga krafter kommer att behövas. Sverige måste ta emot människor i behov av skydd och säkerställa att de får en rättssäker prövning av sina asylskäl. I Uppsala lever vi nu upp till det kommunala ansvaret i detta löfte. Nästa steg är att förbättra vår bostadsmarknad och skapa snabbare vägar till jobb, ett arbete som pågår för alla Uppsalabors skull men som är helt nödvändigt i etableringen av nyanlända som blir medborgare i vår kommun.

Det är också viktigt att förstå att vi står i en historisk situation som kommer att påverka framtiden. Det här är ett tillfälle då vi kan visa vilket slags land vi ska vara, vilken slags kommun Uppsala ska vara. De frivilliga som fixar mackor till nyanlända, föreningsengagerade som ordnar fritidsaktiviteter som ett sätt för nya och gamla svenskar att mötas, kommunala tjänstemän som jobbar hela dagarna för att ordna sovplatser åt flyktingar som inte känt trygghet på kanske månader, i många fall flera år. Vare sig de vet om det eller inte är de alla bärare av en motkraft, ett budskap om att detta behöver göras och att det låter sig göras. Det är viktigt då det finns andra som säger att vi ska hindra människor från att komma hit, att de som flyr kriget i Syrien eller andra oroshärdar inte förtjänar att få hjälp. Vänsterpartiet är en del av denna motkraft och så länge vi är en del av den styrande majoriteten i vår kommun ska Uppsala också vara det.

Mycket behöver fortfarande förändras i den svenska och europeiska migrationspolitiken. Regeringen måste ta ansvar för de transitflyktingar som passerar vårt land i många tusental, som det just nu faller på ideella krafters axlar att ge mat och husrum. Det behövs lagliga vägar in i Europa för att förhindra massdöden på Medelhavet och som skydd mot alla de risker som människor på flykt utsätts för. Men i Uppsala väljer vi att vara öppna och solidariska. Det är vad som krävs av den tid vi lever i.

Ilona Szatmári Waldau
Kommunalråd

Uppdatering: Sedan texten skrevs har Migrationsverket meddelat att de 40 flyktingar som anvisats till Uppsala kommer senare i veckan.