bild

Möte om spårvagn inför skrivande av kommunpolitiska programmet

Vänsterpartiet Uppsala hade ett möte med Mario Rivera från stadsbyggnadsförvaltningens avdelning för strategisk planering angående den kommande spårvagnsutbyggnaden i Uppsala igår 17/12/18. Det är ett led i arbetet med det kommunpolitiska programmet.

Vi tog del av hur tjänstepersonerna gått till väga vid sina analyser och bedömningar. Vi mottog lägesrapporter och kunde bilda oss en lägesbild över hur situationen med spårvagn i Uppsala kommer att innebära. Vi fick även ta del av vilka saker som är viktiga att bära med sig när vi diskuterar omkring vilket som är lämpligast när vi bedömer vilket resesystem som Uppsala ska ha i framtiden.

Vid beaktande av framdrift, kapacitet, transporterade personer per timma, möjlig skalbarhet i systemet, kostnader, miljö och vilket Uppsala vi vill ha så framkommer en tydlig bild om att spårvagnen är överlägsen andra resesystem. Trådbussar har för liten kapacitet, ledbussar och dubbelledbussar är inte tillräckligt kapacitetsstarka inför framtiden utan spårvagnen är det som kan ha den kapacitet som behövs, samtidigt som det är miljövänligare, har bättre framdrift och framförallt är ett stabilt och underhållningsvänligt och mer kostnadseffektivt alternativ.

Bussar av varierad typ går inte att skala upp i framtiden på samma vis utan att åstadkomma för hög miljöpåverkan och för liten kapacitet. På en spårvagn kan man koppla på en extra vagn, medan bussar som går efter tidtabell inte bara kan knuffa in en extra buss hur som helst och utgå ifrån att det inte stör övriga delar av resesystemet. Därtill är kapaciteten för en buss för liten för att göra den skillnad som behövs. Infrastrukturen för en spårvagn är överlägsen andra resesystem.

Vänsterpartiet vill se spårvagn i Uppsala. Uppsala ska vara rent, grönt och vackert och samtidigt kunna ha ett resesystem som möjliggör framtidens kapacitetsbehov. Då krävs hållbara trafiklösningar. Uppsala måste minska utsläppen av växthusgaser utifrån målet att helt bli en fossilbränslefri kommun. Det är en nödvändig del för att kollektivtrafiken i centrala delar av Uppsala ska kunna klara av en väntad ökning av befolkning och bostäder under kommande decennier om biltrafiken samtidigt ska reduceras. Uppsalas befolkningstryck är ett av de största i Sverige allt tyder på att det kommer fortsätta var det.  I Uppsalapaketet ingår även ett större bostadsbyggande vilket är lika viktiga delar i ett växande Uppsala. Vänsterpartiet har i avtalet med stat och region fått med att minst 30% av de nybyggda bostäderna på 33000 ska vara hyresrätter, men ingenting hindrar att den andelen kan vara större. Det handlar om politisk vilja.

Många viktiga perspektiv lyftes på mötet som vi tar med oss inför skrivandet av det kommunpolitiska programmet.