pressträff

Nytt handlingsprogram för Gottsunda och Valsätra

Idag presenterade Uppsala kommun handlingsplanen för stadsdelarna Gottsunda och Valsätra. Handlingsplanen består av 87 stycken insatser uppdelade i fem stycken arbetsområden. En samordningsfunktion ingår även i handlingsplanen.

– Vi behöver sätta in snabba insatser för att människor ska känna sig trygga. Men vi måste också ha uthållighet och göra sociala investeringar i områden som på allvar kan bryta segregation och utanförskap. Utan långsiktiga insatser inom skola, sysselsättning, kultur och bostäder kommer vi inte lyckas med en bestående förändring, säger kommunalråd Ilona Szatmari Waldau (V).
Handlingsplanen presenterades i Gottsunda centrum av kommunalråden tillsammans med tjänstepersoner.
Med handlingsplanen tror vi att utvecklingen på sikt kommer att vända. Vi vill att Gottsunda och Valsätra försvinner från listan över polisens ”särskilt utsatta områden” och istället utvecklas som en levande stadsdel som är en integrerad del av Uppsala där alla boende har samma möjligheter som .
Vi hoppas att alla som bor i området känner att utvecklingen kommer börja att vända åt rätt håll samt att de framtida medborgardialogerna kommer vara uppskattade med många förslag från boende och andra berörda aktörer. Det är viktigt att hela samhället inklusive dem boende är delaktiga i arbetet för en positiv utveckling i området. När boende, föreningar, skolan, kommunen och relevanta myndigheter m.fl går åt samma håll tror vi segregationen motverkas och människor får samma möjligheter oavsett var man bor i Uppsala.

Ett helhetsgrepp med insatser på flera olika nivåer och områden i samhället med en kombination av mindre konkreta åtgärder med ett långsiktigt arbete med nödvändig samordning och insatser tror vi sammantaget skapar rätt förutsättningar för att Gottsunda och Valsätra ska utvecklas i en positiv utveckling framöver.

För att lyckas vända utvecklingen i området krävs det att kommunen motverkar kriminalitet, men det handlar lika mycket, om inte mer, om att erbjuda möjligheter och en meningsfull fritid med framtidsutsikter för de boende. Stadsdelar där välfärden hänger ihop och de boende har framtidsutsikter och möjlighet att påverka sitt lokalsamhälles utveckling tror vi är nödvändiga bitar för en positiv framtidsutveckling. Vi tror att handlingsplanen för Gottsunda och Valsätra är nödvändig för att kunna förverkliga det. Vi ser med intresse fram emot att vända utvecklingen till det bättre gemensamt med boende och samhällets alla viktiga delar.

Ilona Szatmári Waldau intervjuas i samband med pressträffen för handlingsplanen för Gottsunda / Valsätra

Intervju med kommunalråd och tjänsteperson om handlingsplanen för Gottsunda / Valsätra i SR P4 Uppland finner du här: