Sociala frågor

Vision

Alla kan vi någon gång hamna i en situation där vi är i behov av samhällets stöd. Alla ska kunna lita på att samhällets skyddsnät fångar upp oss när vi faller. Socialtjänsten är samhällets ryggrad när det gäller det främjande och förebyggande arbetet mot sociala problem och för att kunna göra det krävs tillräckliga resurser.

Samhällets stödfunktioner ska vara lättillgängliga, effektiva och utformas i syfte att ge individen egenmakt över sitt liv. Det ska bli lättare för medborgare i behov av stöd att ta egna initiativ och komma i kontakt med socialtjänsten utan myndighetsbeslut. Fältassistenter ska jobba uppsökande gentemot ungdomar som riskerar att hamna på glid. En områdesindelad socialtjänst ska göra att socialtjänsten kommer närmare människor.

Förebygga sociala problem

De ekonomiska klyftorna blir allt större i Sverige och i Uppsala. De som har det bäst ställt mår bra, men skillnaderna i hur friska vi är och hur länge vi lever är stora mellan olika stadsdelar. Nedmonteringen av de statliga social- och arbetsförsäkringarna har flyttat över ansvaret till kommunens socialtjänst, som samtidigt har drabbats av en långsiktig underfinansiering.

När socialtjänstens resurser är knappa prioriteras inte det förebyggande arbetet. Resurser läggs i stället på akuta insatser. Personalen mår inte heller bra av den åtstramade socialtjänsten. Det har blivit en ohållbar arbetsplats med stora rekryteringsproblem.

Uppsala kommun har sedan 2017 haft kommunalt anlitade ordningsvakter. De behövs främst för att polis och övriga samhällsfunktioner saknar resurser. När Vänsterpartiet anser att ordningsvakter behövs ska kommunen själv vara arbetsgivare. På så vis säkerställs ordningsvakternas arbetsvillkor och rätt till kompetensutveckling.

Förebyggande av kriminalitet och social oro genom förstärkt närvaro av ordningsvakter och poliser måste följas av stärkta och förebyggande resurser och närvaro av socialtjänst.

Kommunens avhopparverksamhet ska utökas och nå fler. Hjälp att lämna en kriminell livsstil ska ges direkt utan långa väntetider.

Föreställningar om kön ska inte påverka biståndsbedömningen och vilka insatser en person beviljas. Personal som arbetar med biståndsbedömning ska få utbildning i normkritiskt förhållningssätt. Försörjningsstöd ska delas och betalas ut till samtliga vårdnadshavare. Jämställdhetsperspektivet ska öka inom socialtjänsten.

Inom socialtjänsten behöver anställda hbtq-kompetens för att på bästa sätt hantera familj- och individärenden.

För att förebygga och hantera sociala problem är det av största vikt att socialtjänsten kan rekrytera och behålla sin personal. Detta kräver att vi satsar på att stärka personalens arbetsvillkor. Genom att införa sextimmars arbetsdag inom socialtjänsten får personalen mer tid för återhämtning och kommunen blir en mer attraktiv arbetsgivare.

När människor med skuldproblem inte får hjälp i tid gör det att problemen kan bli värre, exempelvis genom att personen lånar ännu mer pengar för att betala på sina skulder. Att hjälpa personer hantera sina skulder innebär därför en möjlighet att förebygga större socialt utanförskap och ytterligare försämring av ekonomin. Det är viktigt att kommunen arbetar förebyggande för att informera och identifiera de som kan ha behov av budget- och skuldrådgivning, samt att verksamheten har tillräckligt med resurser så att de som behöver hjälp att hantera skulder kan få det i tid.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• kommunens socialtjänst ska tilldelas ökade resurser.
  • sammanhållet stöd till familjer ska kunna ges utan biståndsbeslut.
  • all biståndsbedömning ska vara jämställd.
  • kommunen ska vara arbetsgivare till de kommunala ordningsvakterna.
  • det ska finnas områdesindelad socialtjänst där det behövs.
  • kommunens avhopparverksamhet ska utökas och fler ska få hjälp att lämna en kriminell livsstil.
  • socialtjänstens kompetens ska tas tillvara i alla kommunala verksamheter.
  • socionomers arbetsvillkor ska stärkas – sextimmarsarbetsdag ska införas.
  • grundbemanningen ska höjas och antal anställda per chef ska bli färre inom socialtjänsten.
  • kommunens budget- och skuldrådgivningsverksamhet ska ha tillräckligt med resurser.

Kampen mot otryggheten och gängkriminaliteten

Växande klyftor har försatt oss i en situation där vårt samhälle är svårt drabbad av otrygghet och gängkriminalitet. Ska vi lyckas bekämpa problem med gängkriminalitet, skjutningar och otrygghet så måste vi göra mycket. Mycket mer än att sätta upp övervakningskameror och anställa fler poliser och ordningsvakter. Tryggt och tillräckligt stort bostäder som vanligt folk har råd att bo i, full sysselsättning och en skola som kan stötta varje individ är helt avgörande faktorer för att ta bort grogrunden till kriminalitet och otrygghet.

Vi behöver insatser som stödjer hela familjer och som riktar sig till barn tidigt i livet. SSPF, samverkan mellan socialtjänst, skola, polis och fritidspersonal, ska införas redan på låg- och mellanstadiet. Socialarbetare ska finnas tillgängliga i skolan där det finns ett behov. Drogavvänjningsprogram och drogprovtagning för ungdomar ska finnas tillgängligt som öppen verksamhet dit man kan söka sig utan biståndsbeslut.

Vänsterpartiet vill se fler evidensbaserade metoder som stärker barn och familjer, exempelvis sammanhållet föräldraskapsstöd som kan följa familjen genom hela barnets uppväxt och ungdom. Det ska kunna fås utan att behöva ett biståndsbeslut. Elevhälsan ska ha en funktion som också riktar sig till föräldrar och övrig familj. Socialtjänst, familjehemsstöd och elevhälsa ska göras tillgänglig också på helger och kvällar. Problem i hemmet dyker inte bara upp på kontorstid.

Det ska finnas avgiftsfri och lättillgänglig sysselsättning för barn och ungdomar i deras direkta närmiljö. Särskilt viktigt är detta i områden där familjer med svag ekonomi och svårigheter att ha råd med transporter bor. Vänsterpartiet vill att kommunen ska öka sitt samarbete med föreningslivet och idrottsrörelsen så att barn och unga kan få en meningsfull fritid i direkt anslutning till sin skoltid.

Genom att fokusera på just skolan, boendet och jobbskapandet kan vi långsiktigt bygga trygghet och ett samhälle där gängen får allt svårare att rekrytera nya medlemmar. Genom att göra stöd till barn och familjer med behov mer lättillgängligt och omfattande kan vi fånga upp de barn och unga som är i riskzonen till kriminalitet.

Vänsterpartiet vill att:

• SSPF (samverkansmodell mellan skola, socialtjänst, polis och fritidspersonal) ska införas redan i låg- och mellanstadiet.
  • sammanhållet stöd till familjer ska kunna över längre tid kunna ges utan tidskrävande biståndsbeslut.
  • elevhälsan ska ha en funktion som riktar sig till hela familjen, inte bara den enskilde eleven.
  • socialtjänst, familjehemsstöd och elevhälsa ska göras tillgänglig på helger och kvällar.
  • fler möjligheter till kultur, fritid och idrott utan avgifter ska finnas i barns närområde.

Satsningar på barn och unga bygger ett starkt samhälle

Det är inte bara för att förebygga gängkriminalitet som det är viktigt att satsa på barn och unga. Alla barn har rätt att få växa upp i en trygg miljö och ges en bra start i livet. Klyftorna mellan barn till fattiga och rika föräldrar växer. Det är samhällets uppgift att jämna ut klyftorna och ge alla barn en jämlik barndom. Barn som växer upp i barnfattigdom löper större risk att själv få ekonomiska svårigheter när de är vuxna. Allt fler barn växer upp i områden där anslutning till kriminella gäng upplevs som enda möjligheten att tjäna pengar. Det är ungdomar som resten av samhället har svikit.

Skolan har tillsammans med socialtjänsten ett viktigt uppdrag att uppmärksamma barn och unga som har det dåligt. Det förebyggande arbetet blir dock lidande när varken skolan eller socialtjänsten har resurserna som räcker till. Samverkansformen mellan skola, polis, socialtjänst och fritidspersonal (SSPF) är värdefull för det förebyggande arbetet och bör utvecklas och förekomma även i mellanstadiet och lågstadiet. Skolan bör också kompletteras med elevvårdande personal som kan fungera som förebilder för barn och unga.

Ungdomar som hoppar av eller inte börjar gymnasiet måste följas upp och erbjudas vettig sysselsättning eller utbildning.

Socialt förebyggande arbete är en uppgift för alla kommunala verksamheter som möter barn och unga. Kunskapen om olika typer av familjebildningar ska bli bättre, liksom förståelsen för samhällets olika maktstrukturer såsom klass, kön/könsidentitet, etnicitet, sexuell läggning och funktionsnedsättning och hur de samverkar med varandra.

För att minska stigmat med att ta emot försörjningsstöd ska barnfamiljer få extra stöd för till exempel barnens fritidsaktiviteter. Om riksdagen ökar stödet till barnfamiljer ska normen höjas, så att även personer som uppbär försörjningsstöd ska få del av det ökade stödet.

Kommunen har ett särskilt ansvar att hjälpa barnfamiljer som lever i trångboddhet att hitta andra boendelösningar. Det ska inte bara vara barn till rika föräldrar med råd att köpa sig ett större boende, som får växa upp i en bostad av bra kvalitet och med plats för hela familjen.

Barnrättsperspektivet med barnets bästa i första rummet ska vara den vägledande principen för vilken typ av stöd som ges. Förebyggande insatser måste stärkas för att förebygga kriminalitet, alkohol- och drogmissbruk bland ungdomar. Kommunens ANDTS-arbete (Alkohol, Narkotika, Doping, Tobak, Spel) behöver utvecklas mer.

Många ensamkommande barn och unga fortsätter att leva i stor utsatthet i Uppsala kommun idag. Osäkra boendeformer, hemlöshet, drogmissbruk, hopplöshet om framtiden, självmordstankar och psykisk ohälsa är faktum för många i gruppen. Det finns inte en enda lösning på situationen men genom att tillföra medel till socialtjänsten gör vi det möjligt för fler ensamkommande att få hjälp.

Kommunen ska anställa unga ensamkommande med en lämplig utbildning, inom till exempel vård- och omsorg, för att ta vara på utbildningen och förhindra att unga utvisas till farliga länder.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• barnfattigdom ska bekämpas.
  • alla verksamheter som möter barn och unga ska arbeta förebyggande.
  • skolan ska göra fler satsningar för att förebygga att barn och unga hamnar i en utsatt position.
  • SSPF (samverkan mellan socialtjänst, skola, polis och fritidspersonal) ska utvecklas och även omfatta tidiga skolåldern.
  • kommunens verksamheter ska ha kunskaper om hur olika maktstrukturer samverkar.
  • barnrättsperspektivet ska vara vägledande för all stödverksamhet.
  • ensamkommande barn och unga ska säkras ett tryggt boende i kommunen.
  • kommunen ska se över möjligheten att anställa ensamkommande ungdomar som behöver arbete för att få uppehållstillstånd efter genomförd gymnasieutbildning.
    barnfamiljer inte ska vräkas.

Bekämpa mäns våld mot kvinnor

Mäns våld mot kvinnor är det grövsta uttrycket för den ojämlika maktfördelningen mellan könen. Att bekämpa mäns våld mot kvinnor och arbeta för ett jämställt samhälle är en av de viktigaste feministiska frågorna.

För den kvinna som utsätts för våld i hemmet är det centralt att inte vara ekonomiskt beroende av sin partner för att kunna lämna. Genom att bygga fler billiga hyresrätter förbättras möjligheterna för kvinnor att lämna en relation.

Kvinnojourerna och andra ideella föreningar som arbetar mot mäns våld mot kvinnor tar en stor del av lasset för att stötta och hjälpa våldsutsatta. Dessa organisationer ska tillförsäkras ekonomiska möjligheter att långsiktigt och med framförhållning driva sina verksamheter. Kommunen ska vidareutveckla samarbetet med civilsamhällets organisationer som har kunskap och erfarenhet av våld i nära relation och hedersrelaterat våld.

Kommunens verksamheter ska arbeta förebyggande mot våld. Kommunens personal ska utbildas för att upptäcka våld mot kvinnor. Arbete ska bedrivas för att bryta destruktiva mansnormer. Idrott- och föreningslivet behöver också vara en aktiv part i det arbetet.

Genom att fråga om våld i medarbetarsamtal för kommunens anställda kan kommunens arbetsplatser ta ett större ansvar att upptäcka våld i nära relationer.

Det hedersrelaterade våldet och förtrycket grundar sig i samma patriarkala strukturer som mäns våld mot kvinnor men utmärker sig genom att det ofta utövas kollektivt. Hedersrelaterat våld drabbar främst unga flickor men även pojkar. Hbtq-personer tenderar att vara särskilt utsatta. Skola, socialtjänst och andra som möter barn- och ungdomar måste ha kunskaper om det hedersrelaterade våldets mekanismer för att kunna arbeta förebyggande och för att kunna sätta in rätt insatser. Det är även viktigt att kommunen bygger en stark samverkan med ideella organisationer och civilsamhället, exempelvis TRIS (tjejers rätt i samhället). Alla former av våld måste bekämpas, såsom våld i samkönade relationer, våld mot transpersoner och våld mot män.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• kommunen har ett kraftfullt stöd för våldsutsatta kvinnor.
  • personal inom kommunal verksamhet ska få mer stöd och utbildning i att upptäcka våld i nära relation.
  • kvinnojourerna och andra ideella föreningar säkras resurser.
  • kommunen motarbetar och förebygger våld och destruktiva mansnormer.
  • kommunen som arbetsgivare ska ta ett större ansvar för att upptäcka våld i nära relation.
  • skola, socialtjänst ska få utbildningsinsatser om hedersrelaterat våld.
  • det ska införas en samordnande funktion för våldsutsatta kvinnor så att de kan få sin vardag att fungera.
  • kommunen tar till sig att de måste ta fram fler skyddade boenden.

Personer med funktionsnedsättning

Personer med funktionsnedsättning har ofta sämre ekonomi och lägre utbildningsnivå. Många finns utanför arbetsmarknaden och i olika försäkringssystem med få eller inga möjligheter att påverka sin ekonomi. Samtidigt som personer med funktionsnedsättning tenderar att ha en svag ekonomisk position, kan de också i olika utsträckning ha behov av kommunala stödinsatser. Till exempel boendestöd, daglig verksamhet eller lägenheter i bostäder med särskild service.

Vänsterpartiets funktionsrättspolitik syftar till att säkra trygga levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Personer med funktionsnedsättning har rätt till en trygg inkomst, bostad, en innehållsrik fritid och full delaktighet i samhället.

Anhöriga tar ett stort ansvar för barn och unga men även för sina vuxna barn med funktionsnedsättning. Anhöriga fyller en viktig funktion och behöver därför ges stöd och vid behov avlastning.

Personer med funktionsnedsättning har ofta ett mindre socialt nätverk än andra personer och behöver därför stöd för att upprätthålla kontakter.

Vänsterpartiet ser brukarnas organisationer som en viktig resurs för regionen i arbetet med att förbättra omsorgen och levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättningar.

Vänsterpartiet ser positivt på stöd till brukarrevisioner, det vill säga granskningar som görs av brukare av hur verksamheter fungerar

Personer med funktionsnedsättning ska inte stängas ute från arbetsmarknaden. Fler ska erbjudas stöd för att kunna arbeta inom den öppna arbetsmarknaden eller för att avsluta sina studier. Kommunen ska arbeta för att tillgänglighetsanpassa den kommunala verksamheten och i högre grad anställa personer med funktionsnedsättning.

Barn med funktionsnedsättning ska få det stöd som behövs för att de ska ha samma möjligheter till skolgång och en innehållsrik fritid som alla andra barn.

Den psykiska ohälsan har ökat både innan men också efter pandemin, vilket innebär att behovet av stöd av olika slag ökar. Alla med psykisk funktionsnedsättning som behöver hjälp i kontakt med myndigheter ska erbjudas stöd av ett personligt ombud. Den trygghet som träffpunkterna innebär gör att dessa är viktiga att både bevara och utveckla.

Rätten till stöd enligt LSS och till personlig assistans ska försvaras. Personal inom LSS och socialpsykiatri ska ha evidensbaserad pedagogisk kompetens och goda arbetsvillkor. Stödet ska också anpassas efter den funktionsnedsattas förutsättningar och möjlighet till inflytande över insatserna. Verksamhet inom LSS-området ska behållas i kommunal regi för att säkerställa att skattepengar används till verksamhet och inte till vinst och för att säkerställa och skapa kvalitet.

Den fysiska miljön och kommunens lokaler ska planeras och utformas på ett sådant sätt att de är tillgängliga för alla. All stadsplanering ska utgå från universell utformning. Detta innebär att alla, i största möjliga utsträckning, jämlikt och jämställt, ska kunna bo i och besöka planområdet, utan att utformningen skapar behov av särskilda anpassningar. Det ska bli rätt från första början i utformningen.

Samverkan mellan regionens hälso- och sjukvård och kommunens verksamhet är helt avgörande för att personer som både har en psykisk funktionsnedsättning och missbruksproblem ska få det stöd de behöver.

Taxan för färdtjänst måste sänkas. Målet är att färdtjänsten inte ska kosta mer än resor med vanlig kollektivtrafik. Resor till och från daglig verksamhet ska inte medföra någon extra kostnad för den enskilde. Erfarenheter från den gångna mandatperioden av kaoset som skapades av upphandlad färdtjänst ska inte upprepas. En större del av färdtjänsten än idag ska drivas i kommunal regi.

Vänsterpartiet Uppsala vill att

• kommunen som arbetsgivare ska se till att det finns en lika stor andel personer med funktionsnedsättningar anställda inom kommunen som det finns människor med funktionsnedsättningar i samhället i övrigt.
  • barn med funktionsnedsättning ska ges det stöd som behövs för skolgång och innehållsrik fritid.
  • rätten till personligt ombud och personlig assistans ska värnas.
  • en kompetensutvecklingssatsning ska ske inom LSS.
  • LSS-verksamheten ska behållas i kommunal regi.
    färdtjänsttaxan ska sänkas.
  • en större del av de samhällsviktiga transporterna ska återkommunaliseras.