debattartikel

Vänsterpartiet Uppsala kräver amnesti för ensamkommande flyktingar

Vänsterpartiet Uppsala KRÄVER AMNESTI för Sveriges ensamkommande barn och ungdomar!

Många av Sveriges ensamkommande ungdomar som sökt skydd från krig och förföljelse har väntat på asyl i flera års tid. Det är en omänsklig behandling som Sverige har utsatt unga människor för. Det har varit i form av godtyckliga åldersuppskrivningar och omotiverade inlåsningar i förvar med tvångsutvisning till krigsdrabbade länder. Sveriges behandling av människor har splittrat familjer. Idrottsföreningar, skolklasser och arbetsplatser har förlorat vänner.

Lagen som Sveriges regering drev igenom 2016 medförde stora negativa konsekvenser för många barn och ungdomar. Idag har många tvingats fly till andra länder i Europa. Många lever ett liv som ”papperslösa”. Många har korta, villkorade uppehållstillstånd utan möjlighet att återförenas med sina familjer. Det är på grund av den orättvisa ”gymnasielagen” som har inneburit stora och ibland orimliga krav med stor press på ungdomarna.

Vänsterpartiet Uppsala står bakom kravet att alla ska ges AMNESTI och få permanenta uppehållstillstånd. Ingen ska utvisas till länder i krig eller ett liv med förföljelse och förtryck. Sverige kan bättre.

Efter flera år i Sverige bör alla ha en ärlig och rättvis chans att påbörja sina liv med samma rättigheter och möjligheter att delta i samhället som alla andra.

Styrelsen för Vänsterpartiet Uppsala
20200822

Skriv under namninsamlingen för amnesti här: https://www.mittskifte.org/…/hall-ihop-sverige-flyktingamne…

Läs mer om de ensamkommande ungdomarnas situation och varför amnesti behövs.

#amnestinu

Styrelsen Vänsterpartiet Uppsala